ေနာက္ဆုံးသတင္း/ေဆာင္းပါးမ်ား

ေမယုသေဘၤာမွသည္ စည္လံုးညီညြတ္ေရးသို႔

(Photo: Wikipedia)

MYARF
RB News
27.1.2016

ဤေဆာင္းပါးကို ေရးဖို႔ အ​ေၾကာင္​းဖန္​လာျခင္​းမွာ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္​ ဇႏၷဝါရီလ (၃) ရက္ေန႔ ဘီဘီစီ အသံလႊင့္ဌာန၏ ေမးျမန္းခန္း​၌ ေမယု စစ္ေရယာဥ္ သေဘၤာႏွင့္ ပတ္​သက္​၍ ၎သ​ေဘၤာ တာဝန္ခံေဟာင္း ေရတပ္ဗိုလ္မွဴးႀကီး တစ္ဦး၏ ရွင္းလင္း ေျဖၾကားခ်က္ကုိ နားဆင္​ၿပီးမွ ျဖစ္သည္။ ၎၏ ေျဖၾကားခ်က္အရ ထိုသေဘၤာသည္ အဂၤလိပ္ အစိုးရ၏ စစ္ေရယာဥ္ တစ္စီး ျဖစ္သည္။ ထိုသ​ေဘၤာ၌ အဂၤလိပ္ အမည္နာမ တစ္ခုလည္း ရိွခဲ့သည္။ ထိုအမည္ နာမကိုမႈ အသံလႊင့္ခ်က္မွ သဲကြဲစြာ မၾကားသိရ၍ ေဖၚျပႏိုင္ျခင္း မရိွပါ။ (ဤသည္မွာ စာေရးသူ၏ အားနည္းခ်က္ ျဖစ္ေၾကာင္း ဝန္ခံပါသည္။)

ထိုစဥ္ ၁၉၄၇-ခုႏွစ္​ အခ်ိန္အခါ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာတို႔၏ ႏိုင္ငံေရး အရိွန္အဝါသည္ အထြဋ္အထိပ္သို႔ ေရာက္ေနၿပီျဖစ္၍ အဂၤလိပ္ အစိုးရသည္ ထိုသေဘၤာကုိ ျမန္မာတို႔သို႔ လႊဲေျပာင္းေပးခဲ့သည္။ အခမ္​းအနားႏွင့္ လက္ခံ ရယူၿပီးေနာက္ ရန္ကုန္ ဆိပ္ကမ္းတြင္ ဆိုက္ကပ္ေစၿပီး၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ကိုယ္တိုင္ သေဘၤာေပၚ တက္ေရာက္လွ်က္ လြတ္လပ္ေရး မိန္႔ခြန္း ေႁခြခဲ့သည္။ ထိုအခမ္​းအနားမွာပင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ကိုယ္တိုင္က ထိုသ​ေဘာၤ၏ အမည္နာမကုိ မွည့္ေခၚခဲ့သည္။

အမည္မွည့္ ေခၚရျခင္း၏ အေၾကာင္းရင္းမွာ ျမန္မာတို႔သည္ ဂ်ပန္တို႔အား ျမန္မာ့ေျမေပၚမွ တိုက္ထုတ္ခဲ့စဥ္က ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အေနာက္ဘက္၊ ရခိုင္ျပည္၏ အေနာက္ေျမာက္ဘက္တြင္ ေျမာက္မွ ေတာင္သို႔ စီးဆင္းတည္ရိွေနေသာ ေမယုျမစ္၏ အဝတြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ တိုက္ပြဲႀကီးမွ အစြဲျပဳခဲ့သည္။ တိုက္ပြဲတြင္ ထိုသေဘၤာသည္ ေရျပင္မွေန၍ တိုက္ခိုက္ခဲ့သည္။ ေမယုေဒသ၌ ေနထိုင္လ်က္ ရိွေနခဲ့ေသာ လူမ်ိဳးစု ႏွစ္စု (ရခိုင္+ မူဆလင္) မွလြတ္လပ္ေရး ရလိုေသာ ဆႏၵႏွင့္ စည္းရံုး ပူးေပါင္းကာ ကုန္းေၾကာင္း၊ ေရေၾကာင္း ႏွစ္ဘက္ညွပ္ တိုက္ခိုက္ၿပီး ဂ်ပန္တို႔အား အျပတ္ တိုက္ထုတ္ႏိုင္ခဲ့သည္။ ၎တိုက္ပြဲကို အရင္းခံလ်က္ စည္းရံုးႏိုင္ခဲ့ျခင္း၊ ေအာင္ျမင္ႏိုင္ခဲ့ျခင္းတို႔ကို အစြဲျပဳၿပီး “ေမယု” သေဘၤာဟု မွည့္ေခၚခဲ့ေၾကာင္း၊ သူ၏ မိန္႔ခြန္းတြင္ အတိအလင္း ရွင္းလင္း ေျပာျပခဲ့သည္။ သို႔ႏွင့္ ေမယု သည္ လြတ္လပ္ေရး၏ သေကၤတ၊ စည္းလံုးမႈ၏ မွတ္ေက်ာက္ ျဖစ္လာခဲ့သည္။

၎ျပင္ ၁၅ ရာစု၊ သကၠရာဇ္ ၁၄၀၀ တြင္ ရခိုင္ျပည္ႀကီးသည္ ကမာၻ႔ေျမပံုေပၚမွ ေပ်ာက္ကြယ္သြားရာမွ ႏွစ္ဘက္လူမ်ိဳးစုတို႔ ပူးေပါင္း၍ နရမိတ္လွ ဦးေဆာင္ကာ ရခိုင္ျပည္ႀကီးကို ကမာၻ႔ေျမပံုတြင္ ျပန္လည္ ေရးဆြဲႏိုင္ခဲ့သည္။ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕တြင္ နန္းရာဆိုက္၍ ေျမာက္ဦးေခတ္ ဟူ၍ပင္ ေက်ာ္ၾကား ရာဇဝင္တြင္ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ထိုယခင္ မွတ္ေက်ာက္ တင္ခံခဲ့ရျခင္း၊ ရာဇဝင္တြင္ျခင္းစေသာ စည္းရံုးမႈမွာ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္တြင္ လူမ်ိဳးေရး ဘာသာေရး ဆန္​ေသာ မုန္းတီး တိုက္ခိုက္မႈျဖင့္ လံုးဝ ပ်က္သုဥ္းခံ ခဲ့ရရွာသည္။

ထိုမုန္​းတီး​ေရး မုန္​တိုင္​း၏ အက်ိဳးရလဒ္ကား၊ ရခိုင္ျပည္သည္ တိုင္းႏွင့္ျပည္နယ္ ၁၄ ခုအနက္ အနိမ့္ဆံုးအဆင့္သို႔ ေရာက္သြားရျခင္း၊ ရခိုင့္သယံဇာတမ်ား ရခိုင္ျပည္သူတို႔၏ အက်ိဳးမဲ့စြာ ႏိုင္ငံျခားေရာက္သြားျခင္း၊ ေသေၾကပ်က္စီးျခင္း၊ အိုးမဲ့အိမ္မဲ့ ဘဝသုိ႔ ေရာက္ရိွျခင္း စသည္တို႔သာ ျဖစ္ၾကသည္။ ထို႔အျပင္​ ျမန္​မာႏိုင္​ငံတြင္​ ရာစုႏွစ္​ မ်ားစြာ၏ အလြတ္​လပ္​ဆုံး ​ေရြး​ေကာက္​ပြဲဟု တင္​စား ဟစ္​​ေခၚခ့ဲ​ေသာ ​၂၀၁၅ ​ေရြး​ေကာက္​ပြဲတြင္​ မူဆလင္မ်ား မဲမထည့္ႏိုင္ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ ၎ကို ရခိုင္လူမ်ိဳး အခ်ိဳ႕က မိမိတို႔၏ ေအာင္ျမင္မႈဟု ထင္မွတ္ေက်နပ္ေနၾကသည္။ ထိုအခ်က္ကိုပင္ မဲဆြယ္စဥ္က အရသာရိွရိွ၊ ဇာတိေသြးႏိုးၾကားလ်က္ မဲဆြယ္ခဲ့သည္။ မူဆလင္တို႔အား ခိုးဝင္ ဘဂၤါလီဟုလည္းေကာင္း၊ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ရိုဟင္ဂ်ာ မရိွဟူ၍ လည္းေကာင္း တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ သံုးေနၾကသည္။

သုိ႔​ေသာ္လည္း​ ရခုိင္သမိုင္းကို ေလ့လာၾကည့္လွ်င္ ရခိုင္​လူမ်ဳိး တစ္​ဦး ျဖစ္​​သည့္​ ဦးေအာင္သာဦး ေရးသားခ့ဲ​ေသာ “ရခိုင္ရာဇဝင္” စာအုပ္၏ အဆိုအရ ထိုအမည္ နာမသည္ ရခိုင္-ျမန္မာစစ္ပြဲ (ေျမာက္ဦးေခတ္)၌ ထိုလူမ်ိဳးမ်ား ရြပ္ရြပ္ခၽြံခၽြံ တိုက္ခိုက္ခဲ့ျခင္းကို အစြဲျပဳ၍ ရခိုင္တို႔က “ရြာေဟာင္းကက်ား”ဟုေခၚဆိုရာမွ ရိုဟင္ဂ်ာ ျဖစ္လာသည္ဟု အတိအလင္း ေဖၚျပထားသည္။ ထို႔အျပင္ ၁၉၆၁ ခုႏွစ္မွ ၁၉၆၅ ခုႏွစ္ထိ ျမန္မာ့အသံ တိုင္းရင္းသား အစီအစဥ္မွ ၅ ႏွစ္ထိထိ အသံလႊင့္ျခင္း ခံခဲ့ေသာ အမည္နာမ၊ ျငင္​းရန္​ခက္​ခဲ​ေသာ သမိုင္​းအ​ေထာက္​အထားႏွင့္ ျပည့္စုံေသာ အမည္​နာမ႐ွင္​ ႐ိုဟင္​ဂ်ာလူမ်ိဳး ျဖစ္ၾကသည္။ ၎ရိုဟင္ဂ်ာ ဟူသည့္ အမည္နာမ တစ္ခုသာ ျဖစ္သည္။ ဘဂၤါလီေခၚလွ်င္လည္း ထိုလူမ်ိဳး၊ ရိုဟင္ဂ်ာဆိုျပန္လည္း ထိုလူမ်ိဳးပင္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ရိုဟင္ဂ်ာ မရိွဆိုရာ၌ ေနာက္ကြယ္တြင္ တစံုတရာေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား ရိွမည္လား။

AA တပ္ဖြဲ႔ဝင္မ်ားႏွင့္ တိုက္ရျခင္းမွာ AA မ်ားရခိုင္ကို ႀကီးစိုးလာလွ်င္ မူဆလင္မ်ားကို ဒုကၡေပးမည္ ျဖစ္၍ တိုက္ရျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ဝန္ႀကီးေအာင္ျမင့္မွ ေၾကညာလာျပန္သည္။ အဘယ္ ရည္ရြယ္ခ်က္ပါနည္း။ စဥ္းစားရန္ အခ်ိန္တန္ပါသည္ဟု ယူဆပါသည္။ လက္​​ေတြ႕မွာမူ ထို႐ုိဟင္​ဂ်ာ လူမ်ိဳးမ်ားကုိ​ ျမန္မာ့ေျမ၊ ရခိုင္ေျမေပၚမွ ေပ်ာက္ကြယ္ သြားေအာင္ က်င့္သံုးႏိုင္​မည့္ လမ္းစဥ္ ရိွမည္ မထင္ပါ။ အဘယ္ေၾကာင့္နည္း။

၁၅ ရာစု ေျမာက္ဦးေခတ္မွသည္ ယေန႔ထိကို အေသအခ်ာ ေလ့လာၾကည့္ပါက ထိုလူမ်ိဳးတို႔သည္ ေျမာက္ဦးေခတ္တြင္ ရွင္ဘုရင္ (၁၇၃၇ ခုႏွစ္၊ ၃၇ ႀကိမ္ေျမာက္ေသာ ရွင္ဘုရင္) စစ္သူႀကီး (မာဂန္)၊ တရားသူႀကီး (ေဒါေလာတ္ခါဇီ)၊ စာေရးဆရာ (အဒူမင္းညိဳ) တစ္ျခားေသာ အရာရိွ အရာခံမ်ား၊ လြတ္လပ္ေရး ေခတ္တြင္၊ အမတ္ႀကီး (ဦးဆုလ္တန္မာမြတ္၊ က်န္းမာေရးဝန္ႀကီး)၊ ပါလီမန္အတြင္းဝန္ (ဦးဆုလ္တန္၊ ေမာင္ေတာ)၊ ဆိုရွယ္လစ္ေခတ္တြင္ ပါလီမန္အမတ္မ်ား၊ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ လႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ား၊ အရာရိွႀကီးမ်ား၊ အစိုးရဝန္ထမ္းမ်ား (ရိွေနဆဲ) ျဖစ္ခဲ့သည္။ ၎တို႔ကို မဲထည့္ပိုင္ခြင့္ မရိွဟူေသာ ပါလီမန္၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ျဖင့္ လူမ်ိဳးတစ္ခုလံုးကို ေဖ်ာက္ပစ္​၍ မရႏိုင္ပါ။ အမွန္တရားမွာ ေပၚလာစၿမဲပါ မဟုတ္ပါလား။ စဥ္းစား ရမည္သာ။

၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ကိစၥမွာ မူဆလင္ လူငယ္သုံးဦးမွ ရခိုင္ အမ်ိဳးသမီး တစ္ဦးကို မုဒိမ္​းက်င့္ သတ္ျဖတ္ခ့ဲသည္​ဟုဆို၍ တစ္ျပည္လံုး အံုၾကြခဲ့သည္။ သုိ႔​ေသာ္​ ရခိုင္​အမ်ဳိးသမီးကုိ မုဒိမ္​းက်င့္ သတ္ျဖတ္​ခ့ဲသည္​ဟု စြပ္​စြဲခံခ့ဲရေသာ မူဆလင္ လူငယ္ သုံးဦးမွာ အမွန္တကယ္ ျပစ္​မႈက်ဴးလြန္​ခ့ဲသူမ်ားလား ဆိုသည္​မွာလည္​း မ​ေရရာ မ​ေသခ်ာခ့ဲ​ေသာ ပုံျပင္​လိုလို ျပဇတ္​လိုလို ဒဏၭာရီဆန္​ဆန္​ ျဖစ္​ပါသည္​။ အလားတူ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္​ ဒီဇင္ဘာလတြင္ တပ္မေတာ္သား တစ္ဦးမွ ၈-ႏွစ္သာ ရိွေသာ ရခိုင္ မိန္းကေလးငယ္ တစ္ဦးကို စစ္ေတြတြင္ မုဒိန္းက်င့္ ခဲ့သည္။ ကေလးမ ခမ်ာ ေဆးရံုတြင္ ေသဆံုးခဲ့ ရရွာသည္။ ဤအေရးကိစၥတြင္မူ အဘယ္ေၾကာင့္ တစ္ျပည္လံုး အံုၾကြျခင္း မရိွခဲ့ပါသနည္း။ ေလးေလးနက္နက္ စဥ္းစားရမည့္ အခ်က္ပင္ျဖစ္​သည္​။

ယုတ္စြ အဆံုးေျပာရလွ်င္ ျပင္ပ ပေယာဂ ႏွင့္ အမုန္းစကား ျပန္႔ပြားႏိုင္ျခင္းကုိ အမွန္တရားဟု ထင္ေနသေရြ႕ ရခိုင္​ျပည္​ႏွင့္ ၎၏ ျပည္​သူမ်ားသည္​ အဆင့္နိမ့္က်ျခင္း၊ ပိုမို ဆင္းရဲျခင္း၊ သယံဇာတ အလုခံရျခင္း၊ အနိမ္ခံ ဘဝတြင္ ေနရျခင္း စေသာ အေဟာသိကံမ်ားအျပင္ လူအမ်ား ေမွ်ာ္လင့္ ေတာင္းတေနေသာ “ဖယ္ဒရယ္” ရရိွမႈတြင္ ေနာက္က် က်န္ရစ္ျခင္း၊ ေႏွာင့္ေႏွးျခင္း၊ အဟန္႔အတားျဖစ္ျခင္းမ်ား ျဖစ္လာမည္မွာ ေျမႀကီး လက္ခတ္မလႊဲ ေသခ်ာ ေနပါသည္။

ထိုသို႔ေသာ ေသြးထုိး လံႈေဆာ္မႈမ်ားအား ဟန္႔တား ကာကြယ္ႏိုင္ေသာ အရာက လူမ်ိဳးႏွစ္မ်ိဳး စည္းရံုး ပူးေပါင္းမႈျဖင့္ ေအာင္ျမင္ခဲ့ေသာ နည္းလမ္းသာ ျဖစ္သည္။ ယခုအခ်ိန္ကား စဥ္စား၊ ဆင္ျခင္၊ သံုးသပ္ရမည့္ အခ်ိန္ပင္။ သို႔ႏွင့္ "ေမယုသေဘၤာမွသည္ စည္းရံုးေရးသို႔" ေဆာင္ပုဒ္ႏွင့္အညီ စဥ္းစားဆင္ျခင္ႏိုင္ျခင္းအံ့ေသာဌာ ဤ​ေဆာင္​းပါးကုိ ေရးသားလိုက္ရ​ေၾကာင္​းပါ။

ေက်းဇူးတင္ပါ၏

စႁႏၵေမာင္စိေကၠ - ရခိုင္ေျမ ေရးသားတင္ျပသည္။ 


Comment ေရးရန္

Rohingya Exodus