ေနာက္ဆုံးသတင္း/ေဆာင္းပါးမ်ား

အိႏၵိယမ်ိဳးႏြယ္မ်ား တရားခံ မျဖစ္ေစနဲ႔

ေဌးလြင္ဦး
RB News
26.1.2014

ေရွးျမန္မာ ဘုရင္မ်ား လက္ထက္ ကတည္းက ျမန္မာ ႏုိင္ငံရွိ အစၥလာမ္ သာသနာ၀င္ မ်ားကို ပသီယ္ (ပသီ) လို႔ ေခၚတြင္ ခဲ့ေၾကာင္း- ျမန္မာ ႏုိင္ငံသား အားလံုး ျငင္းခ်က္ မရွိပါ။ ပသီ လူမ်ိဳး ဆိုတဲ့ ကိစၥဟာ ရိုဟင္ဂ်ာ အေရးလို သ မိုင္းေဖ်ာက္ ခံရတဲ့ ကိစၥ မဟုတ္ဘဲ-၊ သမိုင္း ခ်န္လွပ္ ထားတဲ့ ကိစၥ ရပ္သာ ျဖစ္ ပါတယ္။ သို႔ျဖစ္၍ ပသီ ဆိုတာ ျမန္မာ ႏုိင္ငံမွာ လူမ်ိဳး တစ္ရပ္ အျဖစ္ ရွိမရွိ- အျငင္းပြား ေနစရာ မလိုဘဲ-၊ ပသီ ဆိုတဲ့ လူမ်ိဳးစုကို ျပန္ လည္ ေဖၚျပ မေဖၚျပ ဆိုတဲ့ ကိစၥရပ္ကိုသာ စဥ္းစား စရာ ျဖစ္ပါတယ္။ 

လူ- ဟူသည့္ မူ၀ါဒ ေအာက္က ၾကည့္လွ်င္ ပသီ၊ ဗမာ၊ ကရင္၊ ကခ်င္ ဆိုတာ ေတြကို စဥ္းစား ေနစရာ မ လို ေပမယ့္-၊ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ လူသား ၀ါဒ မျဖစ္တည္ ေသးတဲ့ ကာလ၊ ျဖစ္တည္ရန္ ခန္႔မွန္း အခ်ိန္ပင္ မေမွ်ာ္မွန္း ႏုိင္ေသးတဲ့ ကာလ မ်ိဳးမွာ- ျမန္မာ ႏုိင္ငံ အတြင္း အျခားေသာ တိုင္းရင္းသား မ်ားကဲ့သို႔ ပသီ တို႔ မွာလည္း တိုင္းရင္းသား အခြင့္ အေရး တန္းတူညီမွ် ရေစဘို႔ စဥ္းစား ရမယ့္ ကာလ တစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ တနည္း အားျဖင့္ ပသီ လူမ်ိဳးကို ျပန္လည္ ေဖၚျပသင့္ မေဖၚျပသင့္ ကိစၥဟာ ေနာင္ အႏွစ္ ၅၀ မွာ အျငင္း ပြားရန္ လိုေတာ့မွာ မဟုတ္ ေသာ္လည္း အႏွစ္ ၅၀ ခရီးကို ျဖတ္သန္း ေနစဥ္ ကာလ- ၾကားမ်ိဳးဆက္မ်ား အတြက္ မစဥ္းစား ေပးလွ်င္ နစ္နာ စရာ အေၾကာင္း ရွိေန ပါတယ္။ 

ကၽြန္ေတာ္ စာေရးသူဟာ- အခုေခတ္ ျမန္မာႏိုင္ငံ လူမ်ိဳး သတ္မွတ္ မႈအရ တရား၀င္ တိုင္းရင္းသား အျဖစ္ သတ္မွတ္ ခံထား ရတဲ့ လူမ်ိဳးစု ထဲက လူသား တစ္ေယာက္ပါ။ အခြင့္ အေရး ရယူမႈ အတၱကို အေျခခံၿပီး စဥ္းစားလွ်င္ ရိုဟင္ဂ်ာ ကိစၥ၊ ပသီကိစၥ၊ အျခားေသာ လူမ်ိဳးႏြယ္မ်ား ကိစၥ အတြက္ ဘာသိ ဘာသာ ေနၿပီး ကိုယ့္စီးပြား ကိုယ့္ လုပ္ႏုိင္တဲ့ လူသား တစ္ေယာက္ ျဖစ္ပါတယ္။ အခု ပသီ ကိစၥမွာ ၀င္ေရာက္ မေျပာဘဲ မသိမသာ ေနလိုက္လွ်င္ လည္း အျပစ္ဆို ႏုိင္မည့္သူ မရွိပါ။ သို႔ေသာ္ အမွန္ တရားကို ခ်စ္သည္ ဆိုတဲ့ စိတ္ဓါတ္ကို အေျခခံၿပီး ေျပာသင့္ တာကို အမုန္းခံ ေျပာဘို႔ ဆံုးျဖတ္ ထားသူ တစ္ေယာက္၊ တန္းတူညီမွ် အခြင့္ အေရး မရွိတဲ့ အမည္ခံ ဒီမိုကေရစီ စနစ္ကို မႏွစ္သက္သူ တစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ ပသီ ကိစၥကို ၀င္ေျပာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ 

သမိုင္း စဥ္ဆက္ အရ - ပသီ ဆိုတာ ဗမာ လူမ်ိဳး စစ္စစ္ သို႔မဟုတ္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံေန တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳး စစ္စစ္က အစၥလာမ္ သာသနာ ထဲကို ၀င္ေရာက္ လာသူ မ်ားကိုခ်ည္း သီးသန္႔ ေခၚတြင္တဲ့ လူမ်ိဳး မဟုတ္ပါ။ သမိုင္းမွာ ယခု ျမန္မာ ႏုိင္ငံ ဧရိယာေန ေရွးဦးမူလ လူမ်ိဳးထဲက အစၥလာမ္ သာသနာကို ကူးေျပာင္း ခဲ့တဲ့ လူမ်ိဳး အုပ္စု ထဲမွာ ရိုဟင္ဂ်ာ လူမ်ိဳးႏြယ္မွ အပ အျခား လူမိ်ဳး အုပ္စုလိုက္ မရွိခဲ့ပါ။ တစ္သီး ပုဂၢလ ဘာသာ ကူးေျပာင္း လာသူ ရာႏႈန္း နည္းခဲ့ ပါတယ္။ ရခိုင္ ေဒသမွာ ေရွးဦး ျမန္မာ (ယခု ရခိုင္ နာမည္ ယူထား သူမ်ား) ထဲက တစ္ခ်ိဳ႔ အစၥလာမ္ကို ကူးေျပာင္း ခဲ့ပါတယ္။ အလားတူ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ အတြင္း မွာလည္း အခ်ိဳ႔ေသာ ကူးေျပာင္း မႈမ်ား ရွိခဲ့ေၾကာင္းကို မျငင္းႏိုင္ပါ။ 

သို႔ေသာ္ အမ်ားစု ႀကီးမွာ ျမန္မာ ဘုရင္မ်ား လက္ထက္ ကတည္းက ေသြးေႏွာ ခဲ့သူမ်ား- စစ္ေရး အရ ေန ထိုင္ အေျခခ် ခဲ့သူမ်ား၊ စစ္သု႔ံပန္း မ်ားနဲ႔ ကုန္သည္ ပြဲစားမ်ား ျဖစ္ခဲ့ ပါတယ္။ အဆိုပါ လူတန္းစား အစံု လူမ်ိဳးအစံု ကျပား အစံုမွ ဗုဒၶ ဘာသာအား ကိုးကြယ္သူ မ်ားကို ဗမာ၊ ရခိုင္၊ မြန္ ဆိုတဲ့ အုပ္စုထဲ အလိုလို ေရာက္သြား ခဲ့ၿပီး- အစၥလာမ္ သာသနာ ကိုးကြယ္သူ မ်ားကို ပသီ - ရခိုင္ဘက္မွာ ကမန္ ဆိုတဲ့ အုပ္စုထဲ အလိုလို ေရာက္သြား ခဲ့ပါတယ္။ အဂၤလိပ္ အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ ေခတ္ကာလ ျမန္မာ ျပည္မ ဘက္ ကို ႏိုင္ငံ ၿခား သားမ်ား ၀င္ေရာက္ လုပ္ကိုင္ စားေသာက္ၿပီး နဂိုမူလ ရွိေနတဲ့ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ အစဥ္ အလာ တိုင္းရင္း သားမ်ားနဲ႔ ေသြးေႏွာ သူမ်ား ရွိခဲ့ ပါတယ္။  

ျပည္ပမွ ၀င္လာၿပီး ဗုဒၶနဲ႔ ေသြးေႏွာက ဗုဒၶဘာသာ အျဖစ္ ခံယူ သြားသူ မ်ားက ဗမာ၊ မြန္၊ ရွမ္း၊ ရခိုင္ အျဖစ္ သူတို႔ကိုယ္ သူတို႔ သတ္မွတ္ လိုက္ၿပီး (ရခိုင္ လူမ်ိဳး မ်ားနဲ႔ ေပၚတူဂီ၊ ဒတ္ခ်္ မ်ား ေသြးေႏွာမ်ား မန္ေအာင္ ၿမိဳ႔နယ္မွာ ဒီေန႔ထိ မ်ားစြာ ရွိပါတယ္- သူတို႔ ကိုယ္သူတို႔ ရခိုင္ အျဖစ္ပဲ ခံယူၾက ပါတယ္။)၊ အစၥလာမ္ သာသနာ ကိုးကြယ္ သူမ်ား ကသာ ပသီ အျဖစ္ မခံယူ- မာန္တင္း ေနျခင္းမွာ သူတို႔ ကိုယ္သူတို႔ သတ္မွတ္ တဲ့ မဟာ လူမ်ိဳးႀကီး ၀ါဒ (ပသီမ်ားကို အထင္ ေသးျခင္း ၀ါဒ)သာ ျဖစ္ပါတယ္။ 

ပသီမ်ား ဘက္ကလည္း ဇာတိေသြး ဇာတိမာန္ ပ်က္ၿပီး- အိႏၵိယသား မ်ားအား အထင္ႀကီး မိခဲ့ျခင္း ျဖစ္ႏုိင္ သလို- လြတ္လပ္ေရး မရမွီ လက္မတင္ ေလးမွာ ပသီ- ႏွင့္ ျမန္မာ မြတ္ဆလင္ စကားလံုး အားၿပိဳင္ ၾကရာ အားမတန္ မာန္ေလွ်ာ့ ခဲ့ရ လို႔လည္း ျဖစ္ႏုိင္ ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ထည့္ေျပာဘို႔ လိုတာက မိမိ ကိုယ္မိမိ အိႏၵိယသား မ်ိဳးႏြယ္- စူရ္တီ၊ ေမမန္၊ နဆာပူရီ၊ ဘဂၤလီ၊ က်ဴလီယာ အျဖစ္ ရပ္တည္သူ မ်ားမွာ အျပစ္ မရွိပါ။ နဂိုရွိရင္းစြဲ ပသီမ်ားနဲ႔ ေသြးေႏွာ အစၥလာမ္ သာသနာ ၀င္တို႔ အား ေဇရ္ဘာဒီ လူမ်ိဳး အျဖစ္ (ႏွိမ့္ခ် ေခၚသည့္ သေဘာ) သတ္မွတ္ ခဲ့သူမ်ားသာ အျပစ္ ရွိပါတယ္။ 

အစၥလာမ္ သာသနာ၀င္ မဟုတ္တဲ့ ေသြးေႏွာ မ်ားက နဂိုရွိၿပီး လူမ်ိဳး ဗမာ၊ မြန္၊ ရွမ္းထဲမွာ ပါ၀င္ သြားသလို- အစၥလာမ္ သာသနာ ၀င္မ်ားက နဂိုရွိၿပီး လူမ်ိဳး ပသီ အထဲမွာ ပါ၀င္ သြားရမည့္ အစား လူမ်ိဳးသစ္ တစ္ခု အျဖစ္ ေဇရ္ဘာဒီ လို႔သတ္မွတ္ ခဲ့သူ မ်ားဟာ ဒီေန႔ ျမန္မာ ႏုိင္ငံရွိ အစၥလာမ္ သာသနာ၀င္ မ်ားအား မူလဘူတ ႏိုင္ငံသား ျဖစ္ခြင့္မွ ခက္ခဲ ေနရျခင္းရဲ႔ တရားခံမ်ား တစ္ဘက္ တစ္လမ္းက ျဖစ္ေနတယ္ ဆိုတာ ျမင္တတ္ဘို႔ လုိပါတယ္။ ဘာသာေရး အေၾကာင္းကို ထည့္မေျပာခ်င္ ေပမယ့္- လူမ်ိဳး အမည္ နာမ ကို ဘာသာေရးနဲ႔ အေၾကာင္းျပ တင္ျပ လာသူ မ်ားလည္း သတိထား ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ မိမိေၾကာင့္ နဂို ရွိရင္းစြဲ လူမ်ိဳး တစ္မ်ိဳး ထိခိုက္ နစ္နာ ေစမယ္ ဆိုရင္ အဲ့ဒီလို လုပ္ရပ္ဟာ ဘာသာ တရား တစ္ခုကို အ သံုးျပဳၿပီး လူမ်ိဳး တစ္မ်ိဳး အေပၚ ျပစ္မႈ က်ဴးလြန္ျခင္း (ဇလြန္) ျဖစ္ႏုိင္ ပါတယ္။ 

အျခား တစ္ဘက္မွာ သမိုင္းေၾကာင္းနဲ႔ လူမ်ိဳး အမည္ သတ္မွတ္မႈ အရ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ အတြင္းေန အစၥလာမ္ သာသနာ၀င္ မ်ားကို ပသီ လို႔ ေခၚတြင္ ခဲ့တဲ့ အေထာက္ အထား အရ- ကျပား ျဖစ္ေစ၊ ေျမဒူး ျဖစ္ေစ၊ ပသီ ျဖစ္ေစ၊ ပသီ မ်ားသာ ျဖစ္ပါတယ္။ သို႔ေသာ္ မြန္နဲ႔ ကျပားက - သူ႔ကိုယ္သူ မြန္အျဖစ္ ခံယူ ခ်င္သူ၊ က ရင္ ကျပားက သူ႔ကိုယ္သူ ကရင္ အျဖစ္ ခံယူခ်င္ သူ၊ ရခိုင္က အစၥလာမ္ ျဖစ္လို႔ သူ႔ကိုယ္သူ ရခိုင္ အျဖစ္ ခံယူခ်င္သူ၊ ဗမာက အစၥလာမ္ ျဖစ္လို႔ သူ႔ကိုယ္သူ ဗမာ လို႔ခံယူခ်င္ သူမ်ားလည္း အျပစ္ မရွိပါ။ 

သို႔ေသာ္ မိမိ ခံယူမယ့္ ဗမာ၊ ရခိုင္ စတဲ့ လူမ်ိဳးမ်ားက မိမိရဲ႔ ခံယူမႈကို လက္ခံ သလား လက္မခံသလား ဆိုတဲ့ ကိစၥကိုသာ စဥ္းစား ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ သူတုိ႔ဘက္က reject လုပ္ကန္ ထုတ္ေနလွ်က္ မိမိက အ တင္း ျဖစ္ခ်င္ ေနျခင္းက မိမိ ျဖစ္သင့္တဲ့ အျဖစ္ကို ပစ္ပါယ္ၿပီး ျဖစ္ခ်င္ရာကို ဇြတ္တိုးတဲ့ အျဖစ္ေၾကာင့္ မိမိ ကိုယ္မိမိ အျပစ္ေပးသူ မ်ားသာ ျဖစ္သြား ႏုိင္ပါတယ္။ ပိုဆိုးတဲ့ အျဖစ္က မနာလို ျဖစ္တတ္ ျခင္းပါ။ အ ခ်ိဳ႔ေသာ သူမ်ားက မိမိကိုယ္ မိမိ အိႏၵိယ မ်ိဳးႏြယ္ ထဲက လူမ်ိဳး အျဖစ္ ခံယူထားၿပီး- သူတစ္ပါး ကိုလည္း မိမိနဲ႔ တန္းတူ ျဖစ္ေစခ်င္တဲ့ အတၱကို ဖက္တြယ္ၿပီး အတင္း ျပႆနာ ရွာတဲ့ ကိစၥပါ။ 

ဒီကိစၥ မ်ိဳးကို အထူး ဆင္ျခင္ဘို႔ လိုပါမယ္။ အမွန္ တစ္ကယ္ကို လိုက္တြက္ရင္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ ထဲက အစ ၥလာမ္ သာသနာ၀င္ ဦးေရရဲ႔ ၈၅ ရာႏႈန္းဟာ အိႏၵိယ မ်ိဳးႏြယ္ စစ္စစ္မ်ား မဟုတ္ပါ။ သက္ဆိုင္ရာ (ရွမ္း၊ က ခ်င္၊ ကရင္၊ မြန္ တို႔က လက္မခံ ခဲ့ရင္) သမိုင္း အေထာက္ အထားနဲ႔ ယုတၱိေဗဒ အရ ပသီ စာရင္းမွာ ပါ ၀င္ ႏုိင္သူမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ဒီ ၈၅ ရာႏႈန္းရဲ႔ တရား၀င္ ရသင့္ ရထိုက္တဲ့ အခြင့္ အေရးကို ၁၅ ရာႏႈန္းေသာ သူမ်ားက မနာလိုျဖစ္ ပိတ္ပင္ မိလွ်င္- အစၥလာမ္ သာသနာ၀င္ မ်ားရဲ႔ ၈၅ ရာႏႈန္းေသာ လူဦးေရက သမိုင္း မွန္ကို သိလာတဲ့ ေန႔မွာ မိမိ အတၱနဲ႔ အတင္းလိုက္ ပိတ္ခဲ့တဲ့ ၁၅ ရာႏႈန္းဟာ တရားခံ အႀကီးစားမ်ား ျဖစ္သြား ႏုိင္ပါတယ္။ အဲ့ဒီ အခ်ိန္ အခါမွာ သာသနာ အရ ဖြဲ႔ေႏွာင္ ထားတဲ့ ညီအစ္ကိုမ်ား ၾကား အႀကီး အက်ယ္ ျပႆနာ တက္လာ ႏုိင္ပါတယ္။ 

၈၅ ရာႏႈန္းေသာ သူမ်ား သူတို႔ အခြင့္ အေရးကို သူတို႔ ရသြားတဲ့ေန႔ ၁၅ ရာႏႈန္းရဲ႔ မ်က္ႏွာကို မၾကည့္ခ်င္၊ မကူညီ ခ်င္တဲ့ စိတ္မ်ား ျဖစ္သြား ႏုိင္ပါတယ္။ ကျပားမ်ား အေနနဲ႔ မိမိသည္ သက္ဆိုင္ရာ ကရင္၊ ကခ်င္၊ မြန္ အျဖစ္ ခံယူခြင့္ ရွိပါတယ္။ ကရင္၊ ကခ်င္၊ ရွမ္း အျဖစ္ သီးသန္႔ ခံယူခြင့္ မရွိဘဲ-၊ ကရင္+ ကခ်င္+ ဗမာ+ ခံယူမႈကို မေရြးခ်ယ္ သင့္ပါ။ + လူ မ်ိဳး နဲ႔ ျမန္မာ ဘုရင္မ်ား ေခတ္က မရွိခဲ့တဲ့ လူမ်ိဳးဟာ ဒုတိယ တန္းစား ႏိုင္ငံသား ထဲမွာ ပါ၀င္ သြားႏိုင္ ပါတယ္။ 

အကယ္၍ ႏိုင္ငံတစ္ ႏိုင္ငံမွာ ႏိုင္ငံသား၊ ဒုတိယ တန္းစား ႏိုင္ငံသား အျဖစ္ ဥပေဒ ျပဌာန္း လွ်င္လည္း ႏိုင္ငံ တကာက အတင္း ၀င္ေရာက္ ျပင္ဆင္ခြင့္ မရွိပါ။ ဒီအခ်က္ကို သတိထားဘို႔ လိုပါမယ္။ ဒုတိယ တန္းစား ႏုိင္ငံသား တစ္ဦးဟာ သူ႔နာမည္နဲ႔ ဥစၥာ ပစၥည္း ပိုင္ဆိုင္ခြင့္၊ ေျမယာ ပိုင္ဆိုင္ခြင့္ မ်ားကို ပိုင္ဆိုင္ခြင့္ မရွိပါ။ မူလဘူတ လူမ်ိဳးထဲက တစ္ဦး တစ္ေယာက္ရဲ႔ အမည္ နာမနဲ႔သာ ပိုင္ဆိုင္ခြင့္ မ်ားကို ၀ယ္ယူ ပိုင္ခြင့္ ရွိပါတယ္။ သို႔မဟုတ္ စီးပြားေရး လုပ္ကိုင္တဲ့ အခါ- အခြန္ အခ ေပးရျခင္းမ်ား မတူညီပါ။ 

အဲ့ဒီ အခါမွာ မိမိ ကိုယ္တုိင္က ေရြးခ်ယ္ ခဲ့လို႔ မိမိ လူမ်ိဳးက ဒုတိယ တန္းစား ျဖစ္ေန ခဲ့ရင္ ႏုိင္ငံတကာ ကလည္း မကူညီႏိုင္ပါ။ အမွန္ တစ္ကယ္ မူလဘူတ ႏိုင္ငံသား ျဖစ္ခြင့္ ရွိလွ်က္ အခြင့္ အေရး ဆံုးရံႈး ရသူ မ်ားကိုသာ ႏုိင္ငံ တကာက ၀ိုင္း၀န္း ကူညီႏိုင္ ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဥပမာ- ပသီ ဆိုတဲ့ လူမ်ိဳး ခံခြင့္ ရွိလွ်က္ ပသီ ဆိုတာ ေလာေလာဆယ္ အစိုးရ သတ္မွတ္ ထားတာမွာ မပါ၀င္ ေပမယ့္-၊ သမိုင္း အရ ရသင့္ ရ ထိုက္ တဲ့ အခြင့္ အေရးကို ျပန္ေတာင္းပိုင္ခြင့္ ရွိတဲ့ လူမ်ိဳး ျဖစ္ပါတယ္။ စူရ္တီ၊ က်ဴလီယာ ဆိုတဲ့ လူမ်ိဳး မ်ားက သမိုင္း အရ မူလဘူတ ႏိုင္ငံသား အျဖစ္ ေတာင္းပိုင္ခြင့္ မရွိပါ။ ကမၻာ့ ဥပေဒနဲ႔ အညီ လူ႔အခြင့္ အေရး ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ ေအာက္က သူတို႔ကို ဖိႏွိပ္ျခင္း မျပဳဘို႔ တိုင္းျပည္က ေမာင္းမထုတ္ ဘို႔ သာ ေတာင္းဆို ပိုင္ခြင့္ ရွိပါတယ္။-- 

ဒါေတြကို ျမန္မာ မြတ္ဆလင္ လူထု နားလည္ ႏိုင္ဘို႔ လိုပါမယ္။ ပညာေပး လုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ဘို႔ လုိပါမယ္။ 

မုဟမၼဒ္ တြာေဟရ္ (ေဌးလြင္ဦး) 
ဦးေဆာင္ လႈပ္ရွားမႈ တာ၀န္ခံ 
Civil Rights Movement

Comment ေရးရန္

Rohingya Exodus