ေနာက္ဆုံးသတင္း/ေဆာင္းပါးမ်ား

ျမန္မာ့ လူ႔သမိုင္းမွန္ကို သိေစခ်င္တယ္

ေဌးလြင္ဦး
RB News
11.7.2014

ရိုဟင္ဂ်ာ သမိုင္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကၽြန္ေတာ့ရဲ႔ ေဖၚထုတ္မႈ၊ တင္ျပမႈ၊ သမုိင္း အေထာက္ အထား မ်ားကို ကမၻာ့ ေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ ကမၻာ့ အသိုင္းအ၀ိုင္း မ်ားဆီ အေရာက္ ပို႔ေပးမႈမ်ား အတိုင္းအတာ တစ္ရပ္ထိ ၿပီးခဲ့ၿပီလို႔ ခံယူကာ- သမိုင္း တင္ျပမႈ မ်ားကို ေမွးမွိန္ ထားလွ်က္ - သမိုင္းဖံုး သမိုင္းဖ်က္ ရာဇ၀တ္မႈကိုသာ ဆက္တိုက္က်ဴး လြန္ေနတဲ့ ရာဇ၀တ္ေကာင္ မ်ားအား ကမၻာ့ခံုရံုးေပၚကိုသာ အေရာက္ပို႔ေရး အခ်ိန္ေပးထား ခဲ့ပါတယ္။

သို႔ေသာ္- လ၀က ၀န္ႀကီး ဦးခင္ရီက ျမန္မာ့ လူ႔သမုိင္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး မ်က္လံုးစံုမွိတ္ ဆက္လက္ ဇြတ္ျငင္း ဖံုး ကြယ္လွ်က္ ျမန္မာ့ လူ႔အသိုင္း အ၀ိုင္း ႀကီးအား လွည့္စားရန္ ထပ္မံႀကိဳးစား လာျပန္ေသာအခါ- ျမန္မာ့ လူ႔ အသိုင္းၾကား သမုိင္းမွန္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး မ်က္လံုးလည္ မသြားေစရန္ တင္ျပစရာ က်န္ရွိသည့္ လက္က်န္ သမိုင္း အစအနမ်ားအား ဆက္လက္ တင္ျပလိုပါတယ္။

ဦးခင္ရီ ေျပာသလို- လူေတြဟာ ေျမႀကီးထဲက ထြက္လာခဲ့ျခင္း မဟုတ္ပါ။ အလားတူ မိုးေပၚကလည္း က် လာျခင္း မဟုတ္ပါ။ ျမန္မာ့ လူ႔အသိုင္း အ၀ိုင္း လက္ရွိ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေနထိုင္တဲ့ လူသား အားလံုးဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႔ ေျမာက္ပိုင္း (တရုတ္ျပည္ႀကီး) ဘက္က ၀င္ေရာက္လာ သူမ်ားနဲ႔ အေနာက္ပိုင္း အိႏၵိယျပည္ႀကီး ဘက္က ၀င္ေရာက္လာ သူမ်ားသာ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ၀င္ေရာက္ လာတဲ့ ေခတ္ကာလ၊ ခုႏွစ္မ်ားကိုသာ ပိုင္းျခား ေလ့လာရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ျမန္မာျပည္ လို႔ အခု သတ္မွတ္ ထားတဲ့ ဧရိယာထဲကို အခုေခတ္ သတ္မွတ္ထားတဲ့ တိုင္းရင္းသား အားလံုး ၀င္လာတဲ့ ကာလမ်ားကို စီစစ္ရင္ ေအဒီ ၂ ရာစုေလာက္မွာ မြန္လူမ်ိဳးမ်ားက အခုေခတ္ ထုိင္းႏိုင္ငံဘက္က ပတ္ၿပီး ၀င္ေရာက္လာ ခဲ့ပါတယ္။ သူတို႔ မတိုင္မွီ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေအာက္ပိုင္းနဲ႔ အလယ္ပိုင္းမွာ အိႏၵိယ မ်ိဳးဆက္ ယကၡ (အသားမဲ) လူမ်ိဳးမ်ား ေနထိုင္ ခဲ့ပါတယ္။ မြန္တို႔က ယကၡမ်ားကို တိုက္ခိုက္ ေမာင္းထုတ္ခဲ့ၿပီး မြန္ႏိုင္ငံကို ထူေထာင္ ခဲ့ပါတယ္။ ၀င္လာတဲ့ မြန္နဲ႔ ယကၡ ေပါင္းတဲ့ ကျပားမ်ားကို တလိုင္း လို႔ ေခၚပါတယ္။ (တလိုင္းေခၚခံရ သူမ်ားက မြန္အစစ္ မ်ားထက္ အသားေရာင္ ပိုမို ညိဳညက္ပါတယ္။) ျမန္မာႏိုင္ငံ ေအာက္ဆံုးပိုင္းရဲ႔ အထက္နား ဆီသို႔ ကရင္ လူမ်ိဳးမ်ား အေျခခ် ေနထိုင္ၾကပါတယ္။ ၀င္ေရာက္ခဲ့တဲ့ ခုႏွစ္မ်ားက မြန္တို႔ထက္ ေစာႏိုင္ေပမယ့္ မွတ္တမ္းမ်ားမွာ ေလ့လာေနဆဲပါ။

ေအဒီ ၃ ရာစုေလာက္မွာ အခု ဗမာ လို႔ ျဖစ္လာမယ့္ တရုတ္ျပည္ အေနာက္ေျမာက္ပိုင္းက နန္ေက်ာင္ လူမ်ိဳး မ်ား ၀င္ေရာက္လာခဲ့ပါတယ္။ ေရွ႔ဦးေရာက္လာတဲ့ အဲ့ဒီ နန္ေက်ာင္လူမ်ိဳးမ်ားဟာ မဏိပူရ ကုန္းျမင့္ တစ္ေလွ်ာက္ (ခ်င္းေတာင္တန္း အေပၚယံ တစ္ေလွ်ာက္)က ျဖတ္လာခဲ့ၿပီး ရခိုင္ေဒသ ဆီသို႔ ၀င္ေရာက္ခဲ့ ပါတယ္။

အခု ရခိုင္လို႔ ေခၚတဲ့ အရကၡေဒသ (မြန္တို႔ လုယူလိုက္တဲ့ ေဒသက ယကၡ ေဒသ)မွာ နန္ေက်ာင္လူမ်ိဳးမ်ား မေရာက္မွီကတည္းက တုိင္းျပည္ငယ္ အျဖစ္ တည္ရွိခဲ့ၿပီး- မူလ Native လူမ်ိဳးေတြ ရွိေနခဲ့ပါတယ္။ Native လူမ်ိဳးမ်ားကို နီဂရစ္တို (အသားမဲ ယကၡ) လို႔ ေခၚတြင္ခဲ့ပါတယ္။ ၀င္ေရာက္ လာတဲ့ နန္ေက်ာင္ လူမ်ိဳးမ်ားက မြန္ဂိုးလီးယား အႏြယ္ ျဖစ္လို႔ ေဒသခံ Native မ်ားက ေမာ့ဂ္ လို႔ ေခၚတြင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီေန႔ထိလည္း ဘဂၤလားနယ္က ရခိုင္မ်ားကို ေမာ့ဂ္ လူမ်ိဳးလို႔ ေခၚတြင္ဆဲပါ။

၀င္ေရာက္လာတဲ့ ေမာ့ဂ္မ်ားဟာ ေအဒီ ၇ ရာစု သို႔မဟုတ္ ၉ ရာစုေလာက္မွာ အင္အားထြားလာၿပီး Native တို႔ရ႔ဲ ေ၀သာလီျပည္ကို ၾသဇာလႊမ္းမိုးႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ တစ္ၿပိဳင္နက္မွာ ေ၀သာလီျပည္ဟာ ေရလမ္း ဆက္သြယ္မႈအရ အစၥလာမ္ သာသနာကို စတင္လက္ခံခ်ိန္ ျဖစ္ၿပီး Native မ်ားက အစၥလာမ္ သာသနာကို စတင္သက္၀င္ခ်ိန္ လည္း ျဖစ္ရျပန္ပါတယ္။ Native မ်ားကို အဲ့ဒီ အခ်ိန္ကစ မဟာေမဒင္ မ်ားလို႔ ကမၻာက မွတ္တမ္း စတင္ျပဳပါ ေတာ့တယ္။

ေအဒီ ၁၁ ရာစုမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံ အလယ္ပိုင္းဆီသို႔ ေရာက္လာတဲ့ နန္ေက်ာင္မ်ားက ပုဂံကို ဗဟုိျပဳ ျမန္မာ အင္ပါယာအား စတင္ထူေထာင္ခဲ့ပါတယ္။ စတင္ထူေထာင္ခ်ိန္ထိ ေ၀သာလီျပည္က Native မ်ားရဲ႔ ဘာသာ စာေပဟာ ပုဂံအင္ပါယာထဲထိ ရွိေနခဲ့ပါတယ္။ (ေစာလူးမင္း ေက်ာက္စာကို ၾကည့္ပါ။)

က်န္စစ္သားမင္း လက္ထက္မွာမွ နန္ေက်ာင္လူမ်ိဳးမ်ား ထူေထာင္တဲ့ အင္ပါယာအား လွ်င္ျမန္ျဖတ္လတ္ၿပီး သန္မာေသာ လူမ်ိဳးမ်ား တည္ေထာင္ရာ အင္ပါယာ အျဖစ္ ကင္ပြန္းတပ္ကာ လူမ်ိဳးအမည္အား "ျမန္-မာ" လို႔ ေခၚတြင္ေစခဲ့တာ ျဖစ္ၿပီး မြန္တို႔က "မီရ္ မာ" လို႔ ေခၚတြင္ခဲ့ပါတယ္။

ၿဗိတိသွ် သုေတသီမ်ားက လူမ်ိဳးရင္းျမစ္ အမည္ကို လိုက္လံတဲ့ ကာလ ေရာက္မွ တရုတ္တို႔ တိုက္ထုတ္လုိက္ တဲ့ နန္ေက်ာင္ လူမ်ိဳးမ်ားကို အဂၤလိပ္အေခၚ Burma နဲ႔ Tibet ေဒသမွာ လူစုကြဲၿပီး ေတြ႔ရလို႔ Tibetan Burmese (တီဘက္တို ဘာမီး) လူမ်ိဳး အျဖစ္ အမည္ သတ္မွတ္ခဲ့တာပါ။ (တိဘက္ကုန္းျမင့္က ျမန္မာျပည္ ထဲ ကို ဆင္းလာတဲ့ လူမ်ိဳးလို႔ အဓိပၸါယ္ မေပးပါ။- တိဘက္ ေဒသႏွင့္ ျမန္မာ ေဒသ တြင္ ေတြ႔ရေသာ လူမ်ိဳးလို႔ အမည္ ေပးျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။)

ေအဒီ ၁၁ ရာစု ပထမ ျမန္မာႏိုင္ငံ အင္ပါယာ အတြင္း ရခိုင္ (အရကၡေဒသ)ရဲ႔ ေျမာက္ပိုင္း မပါ၀င္ခဲ့ပါ။ ဘုရင့္ ေနာင္လက္ထက္ အာသံ မဏိပူရ္ရမွ - လာအို ယိုးဒယိုး သို႔ သိမ္းပိုက္ အုပ္ခ်ဳပ္စဥ္ကလည္း အရကၡေဒသ ရဲ႔ ေျမာက္ပိုင္း မပါ၀င္ခဲ့ပါ။ ရခိုင္ေတာင္ပိုင္း ေတာင္ကုတ္၊ သံတြဲ၊ ဂြ နယ္နိမိတ္တို႔သည္သာ ဗမာ အင္ပါယာထဲမွာ ရွိေနခဲ့ပါတယ္။ (ပုဂံေခတ္ ျမန္္မာ့ေျမပံု၊ ဘုရင့္ေနာင္ေခတ္ ျမန္မာ့ ေျမပံုမ်ားကို ျပန္ၾကည့္ပါ။)

ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ဘိုးေတာ္ဘုရား လက္ထတ္မွာမွာ ရခိုင္ေဒသ တစ္ခုလံုး ဗမာ့လက္ေအာက္သို႔ ၄၅ ႏွစ္ၾကာ က်ေရာက္ခဲ့ရျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၄၅ ႏွစ္လြန္ေသာ အဂၤလိပ္ လက္ေအာက္သို႔ က်ေရာက္သြားျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဗမာမ်ား ဘိုးေတာ္ဘုရား လက္ထက္မွာ ရခိုင္ကို သိမ္းပိုက္စဥ္ ရခိုင္ျပည္ရွိ လူဦးေရ၏ သံုးပံု ႏွစ္ပံုသည္ စစ္တေကာင္း ေဒသသို႔ ထြက္ေျပး ခိုလႈံရေၾကာင္း Henry G. Bell မွတ္တမ္းတင္တဲ့ An Account of Burma Empire II page 2 တြင္ အတိအက် မွတ္တမ္းတင္ထားပါတယ္။ ဗမာ လက္မွ အဂၤလိပ္တို႔က ရခိုင္ေဒသကို ျပန္ယူတဲ့အခါမွာ မူလ ရခိုင္ဇာတိ စစ္တေကာင္းေရာက္ စစ္ေျပးဒုကၡသည္မ်ား ရခိုင္ထဲသို႔ ျပန္လာခဲ့ျခင္းဟာ သူ႔ အိမ္ကို သူျပန္လာျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျပန္လာသူမ်ား ထဲမွာ ဗုဒၶဘာသာ၊ ဟိႏၵဴ၊ အစၥလာမ္ အားလံုး ပါ၀င္မွာ က သဘာ၀ တရားပါ။

ဦးခင္ရီ ေျပာသလို လာခဲ့တဲ့ ႏိုင္ငံ ရွိမွာပဲ ဆိုတဲ့ စကားက သဘာ၀က် ပါတယ္။ အမွန္ကို လက္ခံရဲတဲ့ ႏွလံုးသား ရွိရင္ ေျပာတာပါ။ အရကၡေဒသက Native ေတြဟာ ရိုဟင္ဂ်ာ မ်ား ျဖစ္ေၾကာင္းနဲ႔ ေမာ့ဂ္ ေခၚ နန္ေက်ာင္ (ေရွး ဦး ျမန္မာလူမ်ိဳး)မ်ားဟာလည္း ေအဒီ ၃ ရာစုေလာက္ကစ ရခိုင္ေဒသမွ စတင္အေျခခ်ခဲ့ေၾကာင္း သမိုင္း အေထာက္အထား ခိုင္ခိုင္မာမာ ရွိေနပါတယ္။

ဦးခင္ရီ ေျပာလိုတဲ့ ဘဂၤလား ႏိုင္ငံ ဆိုတဲ့ စကားလံုးကို အလြန္အင္မတန္ ပညာမဲ့သူမ်ားသာ လက္ခံႏိုင္ေကာင္း ပါတယ္။ ဘဂၤလားနယ္ ဆိုတာ ဂဂၤါျမစ္ အေနာက္ဘက္ အျခမ္းသာ ျဖစ္ၿပီး- မူလ ရခိုင္တို႔ ပိုင္ဆိုင္ရာ စစ္တေကာင္းနယ္ကို ဘဂၤလားႏုိင္ငံက ရယူလွ်က္ ဘဂၤလား ႏုိင္ငံထဲမွာ သြတ္သပ္သြင္းခဲ့တာ ၁၉၇၀ ျပည့္ႏွစ္ ေလာက္မွာပါ။ သူတုိ႔ကို သူတို႔ ဘာလီ (ပါဠိ) စကားေျပာ လူမ်ိဳး ျဖစ္လို႔ ဘာလီ လို႔ ေျပာဆိုေနခဲ့တဲ့ အေျခခံလူထုဟာ စစ္ဖိနပ္ေအာက္မွာ ဘာလီကို အသံေျပာင္းကာ ဘဂၤလီ လို႔ မေသအသက္ ဆက္ေနခဲ့ရျခင္း အား အခြင့္ေကာင္းယူၿပီး- ရိုဟင္ဂ်ာေခၚ (ဘာလီ- ပါဠိ) စကားေျပာ လူမ်ိဳးအား ဘဂၤလီ အျဖစ္ ပံုသြင္းေနျခင္း ဟာ အိမ္ေျမွာင္ကို အၿမီးျဖတ္ၿပီး ပိုးဟပ္ ျဖစ္တယ္လို႔ ေဖၚျပေနျခင္းမွ်သာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဘဂၤလားနဲ႔ ျမန္မာ ဟာ မူလ ရခိုင္ႏိုင္ငံေတာ္အား တစ္ေယာက္တစ္၀က္ ျဖတ္ယူလွ်က္ ႏွစ္ဘက္ညွပ္ ဖိႏွိပ္ခံ ထားရတဲ့ ရိုဟင္ဂ်ာ လူမ်ိဳးမ်ားရဲ႔ ဘ၀ အား ျမန္မာႏိုင္ငံသားမ်ား အေနနဲ႔ အမွန္အတိုင္း နားလည္လာေစဘို႔သာ ရည္ရြယ္ပါတယ္။

အျခားတစ္ဘက္မွာ ရိုဟင္ဂ်ာ ကို ရိုဟင္ဂ်ာ အျဖစ္ လက္မခံဘဲ တင္းခံေနျခင္းမ်ား အားလံုးက ဗဟိုအစိုးရရဲ႔ လူမ်ိဳးတံုး သုတ္သင္ရွင္းလင္းမႈ မူတစ္ရပ္သာ ျဖစ္ၿပီး-၊ ဒီအမႈအတြက္ လက္ရွိ ဗမာ အစိုးရဟာ ကမၻာ့ ခံုရံုးေပၚ မွာ ရွင္းကို ရွင္းရမယ့္ ကိစၥရပ္ ျဖစ္ေၾကာင္း ထပ္မံ အတည္ျပဳ ေျပာၾကားပါရေစ။


မုဟမၼဒ္တြာေဟရ္ (ေဌးလြင္ဦး)
ဦးေဆာင္လႈပ္ရွားမႈ တာ၀န္ခံ
Civil Rights Movement

Comment ေရးရန္

Rohingya Exodus