ေနာက္ဆုံးသတင္း/ေဆာင္းပါးမ်ား

ရခုိင္သမုိင္း (၁)

ေဌးလြင္ဦး
RB News
24.12.2012

မာဂဓ၊ ေမာရိယ အင္ပါယာႏွင့္ ရခိုင္ေဒသ


အိႏၵိယ အင္ပါယာ ျပည့္ရွင္မ်ား အနက္ ျမန္မာတို႔ အထင္ကရ တေလးတစား အထင္ႀကီးေသာ မင္းႀကီးမွာ အာေသာက (Ashoka) မင္းႀကီး ျဖစ္၍-၊ သူသည္ ဘဂၤလီ လူမ်ိဳးတစ္ဦး ျဖစ္သည္။ ဘန္ေဂါျပည္ မာဂဓ ေန ျပည္ေတာ္၌ အေျခစိုက္လွ်က္ အေရွ႔၊ အေနာက္၊ ေတာင္၊ ေျမာက္ ေလးဘက္ေလးတန္သို႔ ဗုဒၶသာသနာအား ျဖန္႔ခ်ီခဲ့သူလည္း ျဖစ္သည္။ ထိုအင္ပါယာအား စႁႏၵဂုတ ေမာရိယ မင္းႀကီးမွ စတင္ထူေထာင္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ေမာရိယ အင္ပါယာဟု ထင္ရွားျခင္း ျဖစ္ၿပီး ေမာရိယာ အင္ပါယာမင္းဆက္မ်ား အနက္ ထူေထာင္သူ စႁႏၵ မင္းႀကီးႏွင့္ အာေသာကမင္းႀကီးတို႔မွာ ထင္ရွားသူမ်ား ျဖစ္ခဲ့သည္။ 

ေမာရိယ အင္ပါယာသည္ ဘီစီ ၃၂၂ မွ ဘီစီ ၁၈၅ ထိ ဘုန္းမီးေနလ ေတာက္ပခ်ိန္ ျဖစ္ခဲ့သည္။ အထူး သျဖင့္ ေမာရိယျပည့္ရွင္ အာေသာကမင္းႀကီး၏ လက္ထက္သည္ ရခိုင္နယ္သမိုင္းမွ ဓည၀တီ (ဒန္န၀တီ) ေခတ္ ႏွစ္ ေပါင္း ၁၆၀၀ ခရီး၏ ေနာက္ဆံုး ေခတ္ကာလမ်ား ျဖစ္ေလသည္။ 

ထိုအခ်ိန္ကာလတြင္ ယခု ျမန္မာႏိုင္ငံထဲသို႔ ပါ၀င္ေနေသာ ရခိုင္နယ္၏ ေျမာက္ပိုင္း (လက္ရွိ ရခိုင္ျပည္နယ္၏ ထက္၀က္)သည္ ဘဂၤလီျပည့္ရွင္မ်ား ျဖစ္သည့္ ေမာရိအင္ပါယာ အင္ပါယာ ပိုင္နက္၏ ေတာင္တန္းေဒသသား မ်ား အျဖစ္ သတ္မွတ္ခံခဲ့ရသည္။ (အေပၚ၌ ေဖၚျပေသာ ပံုတြင္ၾကည့္ပါ။) ဗုဒၶဘာသာသည္လည္း ထိုေဒသမ်ား သို႔ ထိုးေဖါက္ေရာက္ရွိလာခဲ့သည္။ (ဤေနရာ၌ ဆင္ျခင္ရန္မွာ ဒါန္န၀တီ (ဓည၀တီ) တိုင္းျပည္အတြင္း၌ ေန ထိုင္ၾကကုန္ေသာ လူအေပါင္းအား သတ္ျဖတ္သုတ္သင္ပစ္လွ်က္ ေမာရိယအင္ပါယာထဲမွ ဗုဒၶဘာသာမ်ားက အစားထိုးလိုက္ျခင္း မဟုတ္သကဲ့သို႔၊ ဒါန္န၀တီ (ဓည၀တီ)မွ လူသားမ်ားသည္လည္း ဗုဒၶ ေဂါတမ မပြင့္မွီ သို႔မဟုတ္ အာေသာကမင္းႀကီး သာသနာမျပဳမွီ ကမၻာဦးကတည္းက မိုးက်ေရႊကိုယ္ ဗုဒၶဘာသာမ်ား မဟုတ္ခဲ့ ေပ။ ဗုဒၶသာသနာျပဳမ်ား ေရာက္ရွိလာ၍ သာသနာျပဳရာမွ ယခင္ရွိရင္းစြဲ ဘာသာေဟာင္းမွ ဘာသာေျပာင္းခဲ့ ျခင္းသာ ျဖစ္ၿပီး လူမ်ိဳးေျပာင္းသြားခဲ့ျခင္း မဟုတ္ေပ။) သို႔ေသာ္ ေမာရိယအင္ပါထဲမွ လူမ်ား ဒါန္န၀တီ (ဓည၀တီ) ထဲသို႔ သြားလာကူးသန္းလွ်က္- လူတစ္ခ်ိဳ႔ ကျပားမ်ား ျဖစ္သြားႏိုင္ခဲ့သည္။ ၎မွာ ဘာသာတရားႏွင့္ မသက္ဆိုင္ေပ။ တိုင္းျပည္ရွိ လူအားလံုး ကျပားျဖစ္သြားႏုိင္မည္ မဟုတ္ဘဲ- မူလဘူတ လူမ်ိဳးစု အႂကြင္းအက်န္ မ်ား ရွိေနခဲ့မည္လည္း ျဖစ္သည္။ 

ေမာရိအင္ပါယာမွ အာေသာကမင္းႀကီး၏ လက္ထက္တြင္ စာေပ၊ ေက်ာက္စာ အႀကီးအက်ယ္ထြန္းကား ျပန္႔ႏွံ႔ ခဲ့သည့္ လိႈင္းဂယက္အတြင္း၌ ဒါန္န၀ဒီ (ဓည၀တီ)သည္လည္း ေရွာင္ဖယ္ႏုိင္ခဲ့သည္ မဟုတ္ေၾကာင္း- ဓည ၀တီ၏ ေရွးအက်ဆံုး ေက်ာက္စာေရးထိုးသည့္ စာေပအကၡရာမ်ားမွ သက္ေသတည္လွ်က္ ရွိေနေပသည္။ ထို စာေပ အကၡရာအသံုးမ်ားမွာ ၁၁ ရာစု ဗမာအင္ပါယာ ဒါန္န၀ဒီ (ဓည၀တီ)သို႔ မလႊမ္းမိုးမွီအထိ ရခိုင္နယ္၌ ႏွစ္ ေပါင္း ၁၀၀၀ ေက်ာ္ တည္ရွိေနခဲ့သည္။ ဤေနရာ၌ သတိမူရန္မွာ-၊ ထိုရခိုင္ေရွးေဟာင္းေက်ာက္စာမ်ားသည္ ေရွးေဟာင္း မာဂဓအင္ပါယာ (ဘဂၤလီေမာရိယ အင္ပါယာ)မွ အကၡရာမ်ားအား နမူနာယူ၍ ရခိုင္စာေပအျဖစ္ တည္ထြင္ခဲ့ျခင္း မဟုတ္ေပ။ ဆိုလိုသည္မွာ လက္တင္အကၡရာတို႔အား နမူနာယူ၍ (အသံုးျပဳ၍) မေလရွား၊ အင္ဒိုနီးယား၊ ဗီယက္နာမ္ ႏိုင္ငံမ်ား စာေပတီထြင္ခဲ့ေသာ္လည္း ေရးသည့္ အသံထြက္မ်ား၊ ဖတ္ျပလွ်င္ နား လည္မႈမ်ားမွာ သက္ဆိုင္ရာ လူမ်ိဳးတို႔သာ ျဖစ္ေပသည္။ ဥပမာ ဗီယက္နာမ္စာတစ္ပိုဒ္အား လက္တင္ အကၡရာ မ်ားျဖင့္ ေရးထားေသာ္လည္း- ထိုစာပိုဒ္အား အဂၤလိပ္တို႔အား ေသာ္လည္းေကာင္း ျပင္သစ္တို႔အားေသာ္လည္း ေကာင္း ဖတ္ခိုင္းေသာ္ ဖတ္ႏိုင္မည္ မဟုတ္သကဲ့သို႔ ဖတ္ျပ၍ နားေထာင္ခိုင္းလွ်င္လည္း နားလည္မည္ မဟုတ္ ေပ။ 

သို႔ေသာ္ ေရွးေဟာင္း ရခိုင္ေက်ာက္စာတို႔အား ဖတ္ခိုင္းလွ်င္ သို႔မဟုတ္ ဖတ္ျပ၍ နားေထာင္ခိုင္းလွ်င္ ရိုဟင္ဂ်ာ ေရွးေဟာင္းပူတီ ဆရာမ်ား ဖတ္ႏိုင္သည္၊ နားလည္ေနသည္မွာ အ့ံၾသေလာက္မည္ မဟုတ္ေပ။ ထို ေက်ာက္စာ တို႔အား ဖတ္ျပလွ်င္ ယခုေခတ္ ရိုဟင္ဂ်ာမ်ားပင္ အနည္းဆံုး ထက္၀က္ခန္႔နားလည္ေနေပသည္။ ယခုအခါ ရခိုင္စစ္စစ္ဟု ခံယူထားသူမ်ားမွာ ထိုေက်ာက္စာတို႔အား မဖတ္ႏိုင္ယံုမွ်မက ဖတ္ျပလွ်င္လည္း တစ္လံုးတစ္ပါဒ မွ်နားလည္ျခင္း မရွိေပ။- သို႔ျဖစ္လွ်င္ ထုိဒါန္န၀ဒီ (ဓည၀တီ)ေခတ္မွ အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားသည္- မိမိတို႔၏ သမိုင္း ေမာ္ကြန္းတို႔အား ေရးထိုးရန္ မိမိတိုင္းျပည္မွ မဟုတ္ေသာ တိုင္းတစ္ပါးသား စာေပပညာရွင္တို႔အား ပင့္ေဆာင္ လွ်က္- မိမိႏွင့္ မိမိ၏ တိုင္းသူျပည္သား တစ္ဦးတစ္ေယာက္မွ မတတ္သည့္ ဘာသာစကား၊ ဖတ္ျပလွ်င္လည္း နားမလည္သည့္ ဘာသာစကားျဖင့္ ေရးထိုးခဲ့ပါသလား၊- သို႔မဟုတ္ ဘုရင္မင္းမ်ား အပါအ၀င္ တိုင္းျပည္မွ စာ တတ္ေပတတ္မ်ား တတ္ေသာ၊ နားလည္ေသာ ဘာသာစကားျဖင့္သာ ေရးထိုးခဲ့ပါသလား- ဆိုသည္မွာ ကမၻာ့ ပညာရွင္မ်ားေရွ႔ေမွာက္၌ အထူးအေထြ အေျဖထုတ္ေပးရန္ လိုမည္ မထင္ပါ။ 

(လက္ရွိျမန္မာႏိုင္ငံဟု သတ္မွတ္သည့္ ဧရိယာ၏ ထိပ္ပိုင္းျဖစ္သည့္ ခ်င္းတြင္းျမစ္ဖ်ားေဒသသည္လည္း ေမာရိ ယ အင္ပါယာအတြင္းသို႔ အနည္းငယ္ ပါ၀င္ခဲ့သည္။ ဗုဒၶေဂါတမသည္ ေမာရိယ အင္ပါယာအတြင္း ဖြားျမင္ပြင့္ ေပၚသည့္အျပင္ ေမာရိယအင္ပါယာ၏ ၾသဇာတကၠိမႀကီးေသာ အာေသာကမင္းႀကီးက ဗုဒၶေဂါတမ၏ သာသနာ အား ျဖန္႔ခ်ီ အားေပးျခင္းမ်ားေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းသို႔ အေနာက္ဖက္တစ္ပိုင္းလံုးမွ ျဖန္႔လွ်က္ ၀င္ေရာက္လာခဲ့ေပသည္။) 

ဒါန္န၀ဒီ (ဓည၀တီ)မွ ေခတ္ေနာက္ပိုင္းမွ စတင္၀င္ေရာက္လာေသာ ဗုဒၶသာသနာသည္ ယခု ရခိုင္နယ္ဟု သတ္မွတ္ထားသည့္ ေဒသ၏ အေနာက္ပိုင္းမွ ၀င္လာခဲ့ၿပီး- ဒါန္န၀ဒီ (ဓည၀တီ) ဗလ္ဆာလီ (ေ၀သာလီ)ထိ ထိုေဒသမ်ားတြင္ ေရွးေဟာင္းလူမ်ိဳးႏွင့္ မာဂဓအင္ပါယာမွ ကျပားမ်ား- သာ ႀကီးစိုးေနထိုင္ခဲ့သည္။ သို႔ျဖစ္၍ ထို ဘာသာစကားသည္ မာရ္မာကီး၊ ရိုဟင္ဂ်ာ၊ ဒုိင္းနက္ လူမ်ိဳးတို႔၏ ဘာသာစကားျဖစ္ ေနျခင္းပင္။ ဗယ္ဆာလီ (ေ၀သာလီ) ေခတ္ေႏွာင္းပိုင္းတြင္ လက္ရွိရခိုင္နယ္၏ ေတာင္ပိုင္းေဒသမ်ားမွ (ဗမာျဖစ္လာမည့္- ကမ္းယံ၊ သက္) လူမ်ိဳးစုမ်ား (ထိုလူမ်ိဳးစုမ်ားမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံဘက္မွ ေတာင္ကုတ္ေတာင္ၾကားလမ္း၊ အမ္းေတာင္ၾကား လမ္း၊ ဂြေတာင္ၾကား လမ္းမ်ားကို ျဖတ္ ေက်ာ္လွ်က္ ေရာက္ရွိလာေသာ လူမ်ိဳးမ်ား ျဖစ္သည္။- ( ျပည္ေထာင္စု ဆိုရွယ္လစ္ သမၼတျမန္မာႏိုင္ငံ- အေျချပဳ ျမန္မာ့သမိုင္း အတြဲ ၁) ယခင္ ဓည၀တီ၊ ေ၀သာလီ လူမ်ိဳးတို႔မွာ ယခု ရခိုင္နယ္၏ ေတာင္ပိုင္းေဒသမ်ားသို႔ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး အခက္အခဲမ်ားေၾကာင့္ ေျပာင္းေရႊ႔ေနထိုင္ ႏိုင္ျခင္းမ်ား မမ်ားခဲ့ေပ။)- ဗယ္ဆာလီ (ေ၀သာလီ)နယ္ထဲသို႔ စိမ့္၀င္လာခဲ့သည္။ 

ထိုလူမ်ိဳးတို႔အား ဒါန္န၀တီမွ မူလလူမ်ိဳးမ်ားက ေတာင္ပိုင္းမွ စိမ့္၀င္လာသူမ်ားကို ေတာသားလူမ်ိဳးစုသေဘာ၊ ေက်းလက္ေဒသသား လူမ်ိဳးစု သေဘာကို ေဆာင္၍ “ရကၡဳ”ဟု ေခၚသည္။ (ရိုဟင္ဂ်ာ စကားအရ ရကၡဳ ဆို သည္မွာ tribe (လူမ်ိဳးႏြယ္စု တစ္ခု)”ဟူ၍ ျဖစ္သည္။ ထိုလူမ်ိဳးစုမွာ မာဂဓီ ဘာသာစကားကုိ ေျပာဆိုျခင္း ေၾကာင့္ ေနာင္တြက္ ေမာ့ဂ္ (မာဂဓီ)ဟု ေခၚဆိုလာခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ထိုေမာ့ဂ္ မ်ားမွာလည္း ဗုဒၶဘာသာ ဇစ္ ျဖစ္ျဖစ္၍ (အယူအနည္းငယ္ကြဲခဲ့ဟန္ရွိေသာ္လည္း)- ဗယ္ဆာလီ (ေ၀သာလီ)မွ လူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ ဘာသာယံုၾကည္ မႈ တူညီေနခဲ့၍ ျပသနာ မရွိခဲ့ေပ။ (ဤေနရာ၌ ဆင္ျခင္ရန္မွာ ေမာရိယ အင္ပါယာသည္လည္း မဂဓ အင္ပါယာ ျဖစ္၍ မာဂဓ အင္ပါယာသံုး ေရွးေဟာင္း ဘဂၤလီစကားႏွင့္ မာဂဓ အင္ပါယာသံုး မာဂဓီစကား မတူညီေပ။ မာဂဓီ စကားသည္ မာဂဓအင္ပါယာ၏ ေျမာက္ပိုင္းတစ္ေၾကာ၌ ေျပာဆိုေသာ စကားျဖစ္ခဲ့ၿပီး- ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ခ်င္းတြင္း ျမစ္ဖ်ားဘက္မွ ဆင္းသက္လာခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။) 

ဗယ္ဆာလီ (ေ၀သာလီ) ေခတ္ေနာက္ပိုင္းတြင္း ေမာဂ္ (ရကၡဳ)မ်ား အင္အားထြားလာၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္းတြင္ ပါ၀င္လာခဲ့ေၾကာင္း- အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုင္ရာ ဘာသာစကား၊ ဘာသာစာေပ အေျပာင္းအလည္း ေက်ာက္စာမ်ား အားျဖင့္ သိႏိုင္ေပသည္။ ထိုမွစ မူလဘူတလူမ်ိဳးတို႔အေနျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္းတြင္ ေမွးမွိန္လာၿပီး ေမာဂ္ (ရကၡဳ) တို႔ အင္အားထြားလာကာ- ေအဒီ ၉ ရာစုဆန္းတြင္ ေလးၿမိဳ႔မင္းဆက္အား ထူေထာင္ခဲ့သည္။ အျခားတစ္ဘက္ တြင္ ေအဒီ ၁၁ ရာစု ဆန္းစ၌ ၿမိဳ႔ႏိုင္ငံေလးမ်ားျဖင့္ ကြဲၿပဲေနသည့္ ဗမာမ်ားသည္လည္း အေနာ္ရထာမင္း၏ လက္ေအာက္၌ စုစည္းသြားခဲ့ၿပီး ဗမာအင္ပါယာ အျဖစ္ ထြန္းကားလာခဲ့သည္။ ယခုရခိုင္နယ္၏ ေတာင္ပိုင္းေဒ သ မ်ားမွာ ယခင္မွစ၍ ဗမာမ်ိဳးႏြယ္မ်ား ျပန္႔ပြားၿပီး ေဒသျဖစ္သျဖင့္ အင္အားထြားလာေသာ ဗမာမ်ားက ေလးၿမိဳ႔ မင္းဆက္အား လက္ေအာက္ခံႏိုင္ငံငယ္ အျဖစ္ သိမ္းပိုက္သတ္မွတ္ခဲ့ေပသည္။ 

ထိုအခါ ေလးၿမိဳ႔ေခတ္ ေႏွာင္းပိုင္း ရကၡဳ (ရခိုင္) ဘုရင္မ်ား ၾသဇာ ေမွးမွိန္ခဲ့ရေသာ္လည္း- ရကၡဳ ဟုေခၚသည့္ လူမ်ိဳးမွာ ယခင္ကပင္ ဗမာမ်ိဳးႏြယ္မွ ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ဗမာအင္ပါယာ၏ လက္ေအာက္၌ ေတာင္ပိုင္းေျမာက္ပိုင္း ေပါင္းစပ္လွ်က္ ယခုရခိုင္ဟု ေခၚေသာ ေဒသ၌ ဗမာစကား (ေရွးေဟာင္းဗမာစကား)ေျပာ လူဦးေရမွာ မ်ားျပား ခဲ့ၿပီး ဓည၀တီ၊ ေ၀သာလီမွ မူလဘူတ လူမ်ိဳးစုတို႔ လူနည္းစု ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ သို႔ေသာ္ ဗမာလက္ေအာက္ခံ ေအာက္၌ ရကၡဳေရာ- မူလလူမ်ိဳးပါ အာဏာရွိသူမ်ား မဟုတ္သျဖင့္ အာဏာလုရန္ အေၾကာင္းမရွိ-၊ ဘာသာတူ ေနသျဖင့္ ဘာသာေရးအရ ရန္ျဖစ္ရန္ အေၾကာင္းမရွိဘဲလွ်က္ ျပသနာႀကီးက်ယ္ျခင္းမ်ား မေတြ႔ရသည့္အျပင္- ရံဖန္ရံခါ- ဗမာတို႔အား ေတာ္လွန္ရန္အတြက္ ပူးေပါင္းညီၫြတ္ခဲ့သည့္ အေျခအေနမ်ားကိုလည္း ေတြ႔ရသည္။ 

ဤေခတ္ကာလမ်ားသည္- ယခု ရခိုင္ဟု ေခၚတြင္ေသာ နယ္ထဲ၌ ရခိုင္၏ ေျမာက္ဘက္မွ ၀င္ေရာက္လာခဲ့ေသာ မူလဘူတလူမ်ိဳး သို႔မဟုတ္ တိဘက္ျမန္မာမ်ားထက္ လြန္စြာ ေရွးက်ေသာလူမ်ိဳး Negrito (အသားမဲသည့္ လူ မ်ိဳးႏြယ္)မ်ားႏွင့္ ေနာက္ပိုင္း၀င္လာေသာ တိဘက္ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔ လူမ်ိဳးႀကီးႏွစ္ခု ထိပ္တုိက္တိုးေသာ ကာလ လည္း ျဖစ္ခဲ့သည္။ 

ဆက္လက္ေဖၚျပပါမည္။ 

Comment ေရးရန္

Rohingya Exodus