တမ်ိဳးတဖံု ခ်ိန္ဆျပီး လုပ္ေဆာင္ေတာ့မယ့္ သမၼတ၏ အမ်ိဳးသားေရး ဗ်ဴဟာအသစ္
RB News
14.10.2013
ရာဇ၀တ္ ျပစ္မႈ တစ္ခုကေန စတင္ခဲ့သည့္ ရခုိင္ ျပည္ နယ္ ပဋိပကၡ ၿဖစ္စဥ္ မ်ားမွာ ေဒသတြင္း ႏုိင္ငံ မ်ား သုိ႔ဂယက္ ႐ုိက္သလုိ ကုလသမဂၢ မွပင္ အေလး ထားေျဖ ရွင္းေပးေန ရသည့္ ကိစၥရပ္ ျဖစ္လာ သည္။
“အဲ့ေတာ့ တစ္ဖက္မွာလည္း ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အမ်ိဳး သားေရး ၊တစ္ဖက္ ကလည္း လူသား ခ်င္းစာ နာ ေထာက္ထားေရး၊ ဒါေတြကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ႏုိင္ငံ တစ္ႏုိင္ငံရဲ႕ အစုိးရဟာ တစ္ဖက္ နဲ႔တစ္ဖက္ မွ်တေအာင္ ခ်ိန္ဆျပီးေတာ့ လုပ္ရမယ္။ အဲ့ေတာ့ ဒီျပႆ နာေတြက ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ နုိင္ငံတြင္းတြင္ မကပါဘူး။ ကုိယ့္ႏုိင္ငံ တြင္းမွာ ၿဖစ္ပ်က္ၿပီးေတာ့ေ ပ်ာက္ျပယ္ သြားတာ ဟာ ေဒသတြင္း မွာလည္း issue တစ္ခု ၿဖစ္ေအာင္ ဖန္တီး ေဖၚေဆာင္ ေနတာ ရွိပါတယ္။ ဆုိၾက ပါစုိ႔။ ေဒသတြင္းမွာ အာဆီယံ ႏုိင္ငံ မွာ လည္း မြတ္စလင္ ႏုိင္ငံသံုး ႏုိင္ငံေလာက္ ရွိတယ္။ အင္ဒုိနီးရွား ဆုိလုိ႔ရွိရင္ လူဦးေရ မ်ား တဲ့ ႏုိင္ ငံ၊ ေနာက္တစ္ခါ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဘ႐ူးႏုိင္း ရွိတယ္။ ေနာက္တစ္ခါ မေလး ရွား ရွိတယ္။ ဒီႏိုင္ငံေတြနဲ႔ ပတ္ သတ္လုိ႔ ကၽြန္ေတာ္ တုိ႔က ဆက္ဆံ ေနရတာ။ အဲ့ေတာ့ ဒီမွာ မြတ္စလင္ ကိစၥ ေတြနဲ႔ ျပႆနာ ျဖစ္ တာနဲ႔ တစ္ျပိဳင္ တည္းမွာပဲ ဒီႏုိင္ငံ ေတြရဲ႕ယံုၾကည္မႈ ဒီႏုိင္ငံ ေတြရဲ႕ အထင္ အ ၿမင္ လြဲမွားမႈေတြ ကၽြန္ေတာ္ တုိ႔ မလြဲမေသြ ခံရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ေတာ့ ဒါေတြကုိ ေခ်ဖ်က္ေအာင္ လုိက္ ၿပီး ေတာ့မွ ၾကိဳးပမ္း ေဆာင္ ရြက္ ေနရတာ ျဖစ္ပါတယ္” (၁)
အုိအုိင္စီ အေနနဲ႔ ခုနကလုိ ကုလ သမဂၢထိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ႏုိင္ငံမွာ လူမ်ိဳးေရး အရ ဖိႏွိပ္ေန ပါတယ္။ ဘာသာေရး အရ ဖိႏွိပ္ ေနပါတယ္။ လူမ်ိဳးသုဥ္း သတ္ျဖတ္ ေနပါတယ္ ဒီလူေတြ မမွန္ မကန္ လုပ္ျပီးေတာ့ လုပ္တဲ့ ျဖစ္စဥ္ ကေတာ့ ရာဇ၀တ္မႈ တစ္ခုကုိ အေၾကာင္း ျပျပီး ျဖစ္တယ္။ (၂)
၁၉၀၅ ခုႏွစ္က ထြန္းသစ္စ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံ ေလးက ရွရွား တုိ႔၏ အင္အားၾကီး ေရတပ္ကုိ ေအာင္ႏုိင္ လုိက္ရာ၊ အာရွတြင္ အမ်ိဳးသားေရး ဒီေရမ်ား လ်ံတက္ လာခဲ့ကာ၊ အေၾကာက္ တရား သံပျခဳပ္ ေအာက္တြင္ အိပ္ေပ်ာ္ ေနေသာ အမ်ိဳးသားေရး စိတ္ဓါတ္ သည္လည္း ျပန္လည္ အသက္၀င္ ႏုိးထ လာခဲ့ သည္ဟု ဆုိရ ပါမည္။ ျမန္မာ့ သမုိင္းမွာ ဗမာ တုိ႔၏ အမ်ိဳးသားေရး သ႐ုပ္ သ႑န္ ျဖစ္ေသာ အမ်ိဳး ဘာသာ သာသနာ အေရး ကုိထင္ဟပ္ ေစေသာ လႈပ္ရွားမႈကုိ YMBA (Young Men’s Buddhist Association) ဗုဒၶကလ်ာန ယု၀ အသင္းမွ စခဲ့သည္။ ၁၉၂၀ ခုႏွစ္ ေနာက္ပုိင္းတြင္ လြတ္လပ္ေရးကုိ ဦးတည္ေသာ ႏုိင္ငံေရး လုပ္ငန္း မ်ားကုိသာ တစိုက္ မတ္မတ္ အေကာင္ အထည္ ေဖၚေဆာင္ေသာ၊ GCBA (General Council of Burmese/Buddhist Association) လမ္းသုိ႔ ခ်ိဳးေကြ႔ သြားခဲ့သည္။ GCBA သည္ ကနဦး အမ်ိဳးသားေရး သ႐ုပ္ သ႑န္ ျဖစ္ေသာ အမ်ိဳး ဘာသာ သာသနာ အေရး အယူ အဆကုိ သင္ပုန္း ေခ်၍ နိဂံုး ကာမ ခ်ဳပ္ ေစကာ၊ ျဗိတိသွ် အင္ပါယာ သေဘာ တရား ေရးရာ ေကာင္မတီက ဖြင့္ဆုိေသာ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ အယူ၀ါဒ မတူသူတုိ႔ ေနထုိင္ ေသာ္လည္း၊ တရား မွ်တမႈကုိ က်င့္သံုး ရာတြင္ ကာလ ေဒသ မေရြး တူညီသည္ ျဖစ္၍ လူမ်ိဳးခ်င္း၊ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ ႏုိင္ေသာ အမ်ိဳးသား ဖြံ႔ျဖိဳးေရး သေဘာ တရား ကုိ က်င့္သံုး ျခင္းသည္သာ အေကာင္းဆံုး လမ္းစဥ္ ျဖစ္သည္ ဟူေသာ ဖြင့္ဆုိခ်က္ကုိ ထုိေခတ္ အခါက အမ်ား ျပည္သူ ႏွင့္ ေခတ္ပညာ တတ္တုိ႔က လက္ခံ က်င့္သံုး ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ျမန္မာ တုိ႔အတြက္ လြတ္ လပ္ေရး ဟူေသာ ဆုလာဒ္ သည္ ယင္းတုိ႔ႏွင့္ အမွန္ တကယ္ ထုိက္တန္ေၾကာင္း သက္ေသ ျပႏုိင္ခဲ့ ၾကသည္။
သက္ဦး ဆံပုိင္ ဘုရင္စနစ္ျဖင့္ ထင္ရာ စုိင္းေန ခဲ့ေသာ ဘုရင့္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ သံလ်က္ ေအာက္မွာ ႏွစ္ေပါင္း (၈၀၀) မွ်ျပားျပား၀ပ္ ေနခဲ့ရေသာ ျမန္မာ ျပည္သူ တုိ႔သည္ ျဗိတိသွ် အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၏ တရား ဥပေဒ စုိးမိုးမႈ၊ လံုျခံဳ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈ ႏွင့္ လူ႔အခြင့္ အေရး တုိ႔၏ ၿခားနားေသာ အရသာကုိ သိသိ သာသာ ထိေတြ႔ ခံစား ခဲ့ၾက သည္ကား အမွန္ပင္။ သုိ႔ေသာ္ ၿမန္မာတုိ႔သည္ လြတ္လပ္ေရး ဆုလာဒ္၏ အရသာ ကုိ ပင္ ေကာင္းေကာင္း ျမည္း စမ္းခြင့္ မရၾက ေသးခင္မွာ ႏုိင္ငံေတာ္သည္ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္မွ စတင္၍ ၊ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ တြင္ ေနာက္ထပ္ တစ္ ၾကိမ္၊ တုိင္းျပည္ကုိ ကယ္တင္လုိေသာ ေစတနာ ေဇာေၾကာင့္ တေက်ာ့ျပန္ အာဏာရွင္ လက္ေအာက္ သုိ႔ ေဇာက္ထုိး က်သြား ခဲ့ျပန္ရာ၊ ထုိအာဏာရွင္မ်ား လက္ေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္ေရး လႈပ္ရွား မႈသည္ကား လြတ္လပ္ေရး ေခတ္ ႏုိင္ငံေရး လႈပ္ရွားမႈ မ်ားကဲ့သုိ႔ ျပန္လည္ ရွင္သန္ ႏုိးၾကား လာရ ျပန္ ပါ သည္။ ဤ လႈပ္ ရွားမႈကား ရပ္တန္႔ သြားမည္ မဟုတ္၊ ရပ္တန္႔၍ လည္းရႏုိင္မည္ မဟုတ္၊ အရွိန္ အဟုန္ျဖင့္ ဆထက္ တပိုး တုိးသထက္ တုိးလာ မည္ကုိ အာဏာရွင္ တုိ႔ေကာင္း ေကာင္း သေဘာ ေပါက္ သည္။ ျဖစ္ႏုိင္ သည္မွာ ထုိတုိး လာေသာ အရွိန္ကုိ လမ္းေၾကာင္း လႊဲ ေျပာင္းေပး လုိက္ႏုိင္ ျခင္းသာ။ ဤသည္ကား အ ၿခား မဟုတ္ အမ်ိဳးသားေရး ေမွာ္အတတ္ျဖင့္ ျပဳစား ထားေသာ အေၾကာက္ တရား ေရာဂါ သာ ျဖစ္ ပါသည္။
ယေန႔ သမၼတ ရည္ညႊန္းေသာ “ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အမ်ိဳးသားေရး” ဆုိသည္မွာ အဘယ္နည္း။ သမၼတ ရည္ညြန္းေသာ အမ်ိဳးသားေရး သည္ လြတ္လပ္ေရး ေခတ္ ျဗိတိသွ် အင္ပါယာ ေကာ္မတီက ဖြင့္ဆုိေသာ အမ်ိဳးသား ဖြံ႔ျဖိဳးေရး သေဘာ တရား ကဲ့သုိ႔ေသာ တရား မွ်တေသာ သေဘာ တရားကုိ လက္ခံ က်င့္သံုး သြားမည့္ ပံုမေပၚ။ အဘယ္ေၾကာင့္ ဆုိေသာ္ သမၼတ သည္ လူသားခ်င္း စာနာ ေထာက္ထားေသာ အားျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ အာဆီယံ မြတ္စလင္ ႏုိင္ငံမ်ား ျဖစ္ေသာ အင္ဒုိနီးရွား၊ မေလးရွား ဘ႐ူႏုိင္း တုိ႔၏ အထင္ အျမင္ လြဲမႈ ကုိေျခဖ်က္ လုိေသာ ဆႏၵ ေစတနာ သာရွိျခင္း၊ ကနဦး ရွိရင္းစြဲ အမ်ိဳးသားေရး ၀ါဒကုိ မွားယြင္း သည္ဟု လည္းမျမင္၊ ရခုိင္္ ပဋိပကၡကုိ လည္း ရာဇ၀တ္မႈ တစ္ခုကုိ အေျခခံ ျဖစ္ေပၚ လာေသာ သာမာန္ ပဋိပကၡ ဟုသာ ဆက္လက္ ခံယူ ထားျခင္း၊ အုိအုိင္စီ၏ ရာဇ၀တ္မႈ တစ္ခုကုိ အေၾကာင္း ျပျပီး၊ လူမ်ိဳးေရး ဖိႏွိပ္မႈ၊ ဘာသာေရး ဖိႏွိပ္မႈ၊ လူမ်ိဳးသုဥ္း သတ္ျဖတ္မႈ အျဖစ္ ကုလသမဂၢ သုိ႔ထိ တုိင္တန္း ထားျခင္း ကုိလည္း မမွန္ မကန္ လုပ္ရပ္ အျဖစ္ ထည့္သြင္း ေျပာၾကား သြားျခင္း၊ စသည္ တုိ႔ကုိ အထင္ အ ရွား ေတြ႔ေန ရေသာ ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သမၼတ ရည္ညႊန္း ေသာအမ်ိဳးသားေရး ဆုိသည္မွာ ဗ်ဴ ဟာ အသစ္ျဖင့္ ခ်ိန္ဆျပီး တမ်ိဳးတဖံု ပံုစံ ေျပာင္းလဲ ေဆာင္ရြက္ သြားမည့္ ရွိရင္းစြဲ ကနဦး အမ်ိဳးသားေရး ၀ါဒ သာျဖစ္ႏုိင္သည္ ဟုေကာက္ခ်က္ ခ်ရပါမည္။
၁။ ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ စစ္ေတြ မိန္႔ခြန္း၊ စံေတာ္ခ်ိန္ ေန႔စဥ္၊ အတြဲ(၁)၊ အမွတ္ (၁၇၄)၊ စာ မ်က္ႏွာ (၁၂)၊ ၁၃၇၅ ခုႏွစ္၊ ေတာ္သလင္း လကြယ္၊ ေသာၾကာေန႔ (၄-၁၀-၂၀၁၃)
၂။ ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ စစ္ေတြ မိန္႔ခြန္း၊ စံေတာ္ခ်ိန္ ေန႔စဥ္၊ အတြဲ(၁)၊ အမွတ္ (၁၇၄)၊ စာမ်က္ႏွာ (၁၂)၊ ၁၃၇၅ ခုႏွစ္၊ ေတာ္သလင္း လကြယ္၊ ေသာၾကာေန႔ (၄-၁၀-၂၀၁၃)