အမ်ိဳးသားေရး လကၡဏာနဲ႔ ရိုဟင္ဂ်ာ | ေဌးလြင္ဦး
ျမန္မာျပည္တြင္းမွာ-၂၀၁၂ ခု စက္တင္ဘာ ၁၇ ရက္ေန႔က အမ်ိဳးသားေရး လကၡဏာနဲ႔ ႏိုင္ငံသား ျဖစ္မႈဆိုင္ရာ ဆိုင္ရာ ေဆြးေႏြးပြဲ- ဆိုတာကို က်င္းပေတာ့-၊ အဲ့ဒီလို ေဆြးေႏြးပြဲေတြကို က်င္းပျခင္းမ်ားကို ႀကိဳဆိုပါတယ္။ ရန္ျဖစ္ေနမယ့္ အစား ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးပြဲ နည္းလမ္းေတြနဲ႔ ေျဖရွင္းမႈဟာ ပိုမိုသင့္ျမတ္တယ္လို႔လည္း ခံယူပါ တယ္။
ဒါေပမယ့္ ဒီေနရာမွာ အမ်ိဳးသားေရး လကၡဏာ လို႔ ေျပာလာေတာ့--၊ ေဆြးေႏြးပြဲမွာ ဦးေဆာင္ေဆြးေႏြးသူမ်ား အေနနဲ႔ အမ်ိဳးသားေရး လကၡဏာ ဆိုတာကို ဘယ္လိုမ်ား ခံစားထားပါသလဲလို႔ ေမးစရာ ျဖစ္ေနပါတယ္။ သူတို႔ ဆိုလိုတဲ့ အမ်ိဳးသားေရး လကၡဏာ ဆိုတာ အ၀တ္အစားမ်ားလား၊ သို႔မဟုတ္ ဘာသာတရားကိုပဲ ဆိုလိုသလား ဆိုတာ ကြဲျပားဘို႔ လိုပါမယ္။
အ၀တ္အစား ဆိုင္ရာမွာ- ျမန္မာတစ္ႏိုင္ငံလံုးက ဗမာ၀တ္စံုကို ၀တ္စားဆင္ယင္ရမယ္လို႔ ေမာင္ပိုင္စီးခြင့္ မရွိပါ။ ကရင္လူမ်ိဳးက ကရင္၀တ္စံု၊ ခ်င္းလူမ်ိဳးက ခ်င္း၀တ္စံု၊ ရွမ္းလူမ်ိဳးက ရွမ္း၀တ္စံု၊ ကခ်င္လူမ်ိဳးက ကခ်င္၀တ္စံုကို ၀တ္ဆင္မွာပါပဲ။ ဒါဟာ သူရဲ႔ လူမ်ိဳးဆိုင္ရာ လြတ္လပ္ခြင့္- သူ႔လူမ်ိဳးရဲ႔ ဂုဏ္ အဂၤါရပ္ ျဖစ္ပါတယ္။ အလားတူ ရုိဟင္ဂ်ာမ်ားကလည္း သူတို႔၀တ္စံုကို သူတို႔ ၀တ္ဆင္မွာပါပဲ။ သူတို႔ရဲ႔ လြတ္လပ္ခြင့္ကို ေစာ္ကားခြင့္ မရွိသလို၊ အဲ့သလို အ၀တ္အစားမ်ိဳးကို ၀တ္ဆင္လို႔ သူတို႔ကို ႏိုင္ငံျခားသား ျဖစ္ရမယ္လို႔ စြပ္စြဲခြင့္ မရွိပါ။
ကခ်င္၀တ္စံုဟာ တရုတ္ျပည္ဘက္က ဂ်င္းေဖါတို႔ရဲ႔ ၀တ္စံုနဲ႔ တူေနလို႔၊ ကခ်င္စကားဟာ တရုတ္ဂ်င္းေဖါတို႔ရဲ႔ စကားနဲ႔ တူေနလို႔၊ ကခ်င္ရုပ္ရည္ဟာ တရုတ္ဂ်င္ေဖါလူမ်ိဳးစု ရုပ္ရည္နဲ႔ တူေနလို႔- ဆိုတဲ့ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ိဳးနဲ႔ ကခ်င္မ်ားကို ျမန္မာျပည္ထဲက ေမာင္းထုတ္ခြင့္၊ တုိင္းရင္းသားအျဖစ္မွ ပါယ္ဖ်က္ခြင့္ မရွိသလို- ရိုဟင္ဂ်ာမ်ားကို လည္း သူတို႔ရဲ႔ ရုပ္ရည္၊ အ၀တ္အစား၊ စကားအေျပာအဆိုမ်ားက ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံမွ စစ္တေကာင္းမ်ိဳးႏြယ္ မ်ားနဲ႔ တူညီေနလို႔ ဆိုၿပီး- သူတို႔ကို ဘဂၤလီ အျဖစ္ စြပ္စြဲခြင့္ လံုး၀ မရွိပါ။
ဘာသာတရားေၾကာင့္လို႔ အေၾကာင္းျပရင္လည္း ေတာင္တန္းေဒသေန ခရစ္ယာန္မ်ားမ်ားနဲ႔ ဘိုးစဥ္ေဘာင္ ဆက္ ျမန္မာမြတ္ဆလင္စစ္စစ္မ်ားကိုပါ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ခြဲျခားလိုမႈသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုကိစၥမ်ားကိုလည္း လံုး၀ လက္ခံႏိုင္ျခင္း မရွိပါ။
ေနာက္ထပ္ အဓိက အခ်က္က- ရိုဟင္ဂ်ာနဲ႔ ဘဂၤလီ ဆိုတာကို အခုထိ မွားယြင္းေနတဲ့ ကိစၥရပ္ ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ကယ္ကိုႏိႈက္ႏႈိက္ခၽြတ္ခၽြတ္ မသိရင္လည္း ကၽြန္ေတာ္ မေလ့လာရေသးဘူး၊ ကၽြန္ေတာ္ မသိေသးဘူးလို႔ ရဲ ရဲတင္းတင္း ၀န္ခံလိုက္သင့္တယ္။ အခုေတာ့ သိသလိုလိုနဲ႔ ဟိတ္ႀကီးဟန္ႀကီးထုတ္ၿပီး- ရိုဟင္ဂ်ာ ဆိုတာ ဘဂၤလီပဲ ျဖစ္တယ္လို႔ အတင္းစြပ္စြဲေနတဲ့ ကိစၥက ရုပ္ဆိုးလြန္းလွပါတယ္။
ဒီကိစၥကို ေသခ်ာေရရာေအာင္သိဘို႔- ဘဂၤလားေဒ့ရွ္မွာ လူမ်ိဳးစုေပါင္း ဘယ္ေလာက္ရွိသလဲ။ ဆိုတာေတာ့ အရင္ေလ့လာသင့္တယ္။ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္လို႔ ျဖစ္လာတဲ့ ႏိုင္ငံထဲမွာ လူမ်ိဳးစုေပါင္း မ်ားစြာ ရွိေနတယ္။ အဓိက ဘေဂၤါနယ္သား လူမ်ိဳးႀကီး အုပ္စုနဲ႔ စစ္တေကာင္းနယ္သား လူမ်ိဳးႀကီး အုပ္စု ႏွစ္စု ပါ၀င္တယ္။ ဒါဟာ ေနရာေဒ ေပၚမူတည္ၿပီး လူမ်ိဳးစု ႏွစ္စုကို သတ္မွတ္ထားတာပါ။ စစ္တေကာင္းနယ္ အုပ္စုထဲမွာပဲ လူမ်ိဳးစုေပါင္း ၄၀ ေက်ာ္ရွိေနတယ္။
ရိုဟင္ဂ်ာ ဆိုတဲ့ အမည္နာမကို လြတ္လပ္ေရးရၿပီး ေခတ္ပါလီမန္က အတည္ျပဳေပးလို႔- ဒီေန႔ မ်က္ကန္းမ်ိဳးခ်စ္ မ်ားက ရိုဟင္ဂ်ာ ဆိုတာ အခုမွ ေပၚလာတာပါ- ဆိုၿပီး ရိုဟင္ဂ်ာခံယူသူ လူသားေတြကိုပါ ပါလီမန္က သတ္မွတ္ ေပးတဲ့ေန႔မွ ဘဂၤလားဘက္က ေခၚလာၿပီး လူမ်ိဳးသတ္မွတ္ေပးလိုက္သလိုလိုေတြ ေလွ်ာက္ေျပာေနၾကတာ လည္း အ့ံၾသစရာပါ။
ဒီလူမ်ိဳးဟာ ရခိုင္ေဒသ ေျမာက္ပိုင္းရဲ႔ လူလလက္ငုတ္ လူမ်ိဳးျဖစ္တယ္- ဆိုတာ သမိုင္းေပ်ာက္ေနတယ္။ သူတို႔ အေပၚမွာ မာဂဓတိုင္း (အခု ဘဂၤလားျပည္ အပါအ၀င္ တိုင္းေဒသႀကီး)က စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမႈ လႊမ္းမိုးခံခဲ့ရျခင္း သာျဖစ္တယ္။ သူတုိ႔က ဘဂၤလားက ေျပာင္းေရႊ႔လာျခင္း မဟုတ္ဘဲ၊ ရခိုင္ ဘုရင္ အဆက္ဆက္က- ဘဂၤလား စာေပကို နန္းတြင္းစာ အျဖစ္သံုးၿပီး ဘဂၤလားစကားကို တရား၀င္ေျပာခဲ့၊ ဘဂၤလားနာမည္ကို ခံယူခဲ့မႈေၾကာင့္ သူတို႔အေပၚမွာ စာေပ၊ စကားမ်ား လႊမ္းမိုးသြားျခင္းသာ ျဖစ္ခဲ့တယ္။ (သမိုင္းကို ေသခ်ာေအာင္ ျပန္လွန္ဘို႔ လို တယ္။) အခု ျမန္မာစာ- က၊ ခ၊ ဂ၊ ဃ၊ င ဆိုတာ ဘဂၤလားစာ- ေကာ၊ ေခါ၊ ေဂါ၊ ဃေဟာ၊ ေငါ- က ကူးေျပာင္း ထားေၾကာင့္ လက္ေတြ႔ ေလ့လာၾကည့္ေစလိုတယ္။
ရခိုင္ေဒသ ဆိုတာ ျမန္မာတစ္ပိုင္း၊ ဘဂၤလား တစ္ပိုင္း လႊမ္းမိုးရာ အရပ္ျဖစ္တယ္။ အဲ့ဒီမွာ ေတာင္ပိုင္းသား ေျမာက္ပုိင္းသား၊ အေနာက္သား ဆိုတဲ့ ေဒသဇာတိအစြဲေတြ အခုထိ စြဲကပ္ေနပါေသးတယ္။ အလားတူပဲ ရခိုင္ မြတ္ဆလင္ထဲမွာလည္း- ေတာင္ပိုင္းသား၊ ေျမာက္ပိုင္းသား၊ အေနာက္သား ဆိုတာ အစြဲရွိေနပါေသးတယ္။ ဘယ္ ရိုဟင္ဂ်ာကမွ အေနာက္သား (ဘဂၤလီ)မ်ားကို ၾကည္ျဖဴျခင္း မရွိပါ။ လူတိုင္းမွာ ဇာတိစိတ္၊ ဇာတိစြဲမ်ား ရွိသလို- ရိုဟင္ဂ်ာမ်ားဟာလည္း သူတို႔ ဇာတိစိတ္ ရွိၾကတယ္။
ဘာသာစကားတူလို႔- ဘာသာစာနီးစပ္လို႔ လူမ်ိဳးႏွစ္မ်ိဳးဟာ တစ္မ်ိဳးတည္းျဖစ္ရမယ္လို႔ ဆံုးျဖတ္ျခင္းဟာ အလြန္ တရာ ဗဟုသုတ ကင္းမဲ့ရာ ေရာက္ပါတယ္။ လာအိုႏိုင္ငံနဲ႔ ထုိင္းႏိုင္ငံကို သြားၾကည့္လိုက္ပါ။ ဘာသာစကား ၉၀ ရာႏႈန္းတူညီတယ္၊ စကားေျပာေလသံက အညာသား နဲ႔ ရန္ကုန္သားေလာက္ပဲ ကြဲျပားတယ္။ - ဒါေပမယ့္ သူတို႔ဇာတိစိတ္မွာ ငါက လာအိုလူမ်ိဳး၊ ငါက ထုိင္းလူမ်ိဳး ဆိုတာ ကြဲျပားၿပီးသား ျဖစ္ေနတယ္။ ဒါက လူမ်ိဳး အတူ တူပဲ ျဖစ္ရမယ္လို႔ အတင္းအဓမၼဆံုးျဖတ္ခြင့္၊ သတ္မွတ္ခြင့္ မရွိပါ။
သမိုင္းအရကိုက- ဘဂၤလားေဒ့ရွ္နယ္က လူမ်ိဳးမဟုတ္တဲ့ ရခိုင္နယ္က ဒီလူမ်ိဳးကို ဘဂၤလားေဒ့ရွ္က သူ႔ႏိုင္ငံသား သူ႔လူမ်ိဳးမဟုတ္ပါဘူး-လို႔ ေျပာတာကို ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္ အတင္းခံျငင္းေနတယ္ ဆိုၿပီး ကိုကိုႀကီးက စိတ္ ကြက္ခ်င္ေသးတယ္။ ရာဘင္ျဒာနာ့သ္တဂိုးနဲ႔ ရိုဟင္ဂ်ာမ်ား လူမ်ိဳး တူသလိုလိုေတြ ေလွ်ာက္ေျပာလိုက္ေသး တယ္။ အေတာ့ကို ဗဟုသုတ လုိပါေသးတယ္။ တဂိုးက ခ်ာတူးဘာခ်ာ လူမ်ိဳးႏြယ္ျဖစ္တယ္၊ ခ်ာတူးဘာခ်ာ စကားကိုေျပာတယ္။ တဂိုးက ဘဂၤလာ အေနာက္ဘက္ လူမ်ိဳးျဖစ္ၿပီး စစ္တေကာင္းလူမ်ိဳးနဲ႔ သီးျခား လူမ်ိဳးျဖစ္ တယ္။ ရိုဟင္ဂ်ာမ်ားက ရခိုင္နယ္က ဇာတိလူမ်ိဳးျဖစ္တယ္၊ သူတို႔ဟာ နယ္ေျမအရ ဘဂၤလာအေရွ႔ဘက္ အျခမ္း ရွိ စစ္တေကာင္း လူမ်ိဳးနဲ႔ နီးစပ္မႈ ရွိတယ္၊ တဂိုးနဲ႔ ရိုဟင္ဂ်ာ လူမ်ိဳးႏြယ္အရ ဘယ္လိုမွ မပတ္သက္ဘူး ဆိုတာ ေတာင္ မသိဘဲ အတင္းေရာစပ္ေနတာဟာလည္း အင္မတန္မွ စိတ္ပ်က္ဘို႔ ေကာင္းလွပါတယ္။
အတိတ္မွာ အာဏာရွင္ေတြ၊ မ်က္ကန္းမ်ိဳးခ်စ္ေတြက ဘယ္လိုပဲ သမိုင္းကို ေဖ်ာက္ဘို႔ ႀကိဳးစားပါေစ- ဒီေခတ္ ဒီအခါမွာ ႏိုင္ငံေတာ္ကို ဦးေဆာင္မယ့္ ေခါင္းေဆာင္မ်ား အေနနဲ႔-၊ ဗဟုသုတရွိသင့္ပါတယ္။ စိတ္ထားႀကီး ျမတ္ သင့္ပါတယ္။ ကမၻာကို ေလ့လာသင့္ပါတယ္။ မ်က္ကန္းမ်ိဳးခ်စ္စိတ္နဲ႔ လူမ်ိဳးစုငယ္မ်ားကို ႏွိပ္ကြပ္ဘို႔ ႀကိဳးစား ျခင္း မ်ိဳးကို ရပ္တန္႔သင့္ပါတယ္။ မိမိရဲ႔ စကားတိုင္းဟာ မွတ္တမ္းအျဖစ္ က်န္ရွိေနတယ္- ဆိုတာကိုလည္း သတိ ထားမိဘို႔ လိုပါတယ္။
အစၥလာမ္ကို မုန္းလို႔ ရိုဟင္ဂ်ာကို မုန္းေနတာမ်ိဳးေတာ့ မျဖစ္သင့္ေတာ့ပါ။
ေဌးလြင္ဦး
Myanmar Muslim Civil Rights Movement