ေနာက္ဆုံးသတင္း/ေဆာင္းပါးမ်ား

ရခိုင္နယ္မွ မြတ္ဆလင္မ်ား


ေဌးလြင္ဦး
RB News
13.5.2013

ရခိုင္နယ္ရွိ အစၥလာမ္ သာသနာကို သက္၀င္ ယံုၾကည္တဲ့ မြတ္ဆလင္ သာသနာ ၀င္ေတြကို အုပ္စု သံုးစု အျဖစ္ ေတြ႔႔ႏိုင္ ပါတယ္။ 

(၁) ရိုဟင္ဂ်ာ လူမ်ိဳး အစၥလာမ္ သာသနာ ၀င္မ်ား 
(၂) ကမန္ (ရခိုင္ တပ္မေတာ္မွ ဆင္းသက္ လာတဲ့ မ်ိဳးဆက္) အစၥလာမ္ သာသနာ ၀င္မ်ား 
(၃) ရခိုင္ ဧရိယာ အတြင္း ဗမာ မ်ိဳးဆက္ အစၥလာမ္ သာသနာ ၀င္မ်ား ျဖစ္ပါတယ္။
ရခိုင္ နယ္ႀကီး ထဲမွာ ရိုဟင္ဂ်ာ လူမ်ိဳးဟာ မူလ ဘူတ လူမ်ိဳး ျဖစ္ၿပီး-၊ သူတို႔ဟာ ေအဒီ ၈ ရာစု ေလာက္မွာ အစၥလာမ္ သာသနာ ကို စတင္ လက္ခံ ခဲ့ၿပီး- ေအဒီ ၁၁ ရာစု ေလာက္ မွာမွ လူမ်ိဳး စုလိုက္ အစၥလာမ္ သာ သနာ ထဲကို အလံုး အရင္းနဲ႔ လက္ခံ သြားသူ မ်ားျဖစ္ ခဲ့တယ္။ ေရွးဦး ရခိုင္ နယ္က မင္းဆက္ မ်ားဟာ ရို ဟင္ဂ်ာ မ်ား ျဖစ္ၿပီး-၊ မင္းစဥ္ မင္းဆက္ တို႔ရဲ႔ အမည္ နာမမ်ား၊ ဘုရင့္ သမိုင္း မွတ္တမ္း ေက်ာက္စာ မ်ား ကို ရိုဟင္ဂ်ာ ဘာသာ စကားနဲ႔ ေရးထိုး မွတ္တမ္း တင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္တယ္။ 

ကမန္ လူမ်ိဳးစု အျဖစ္ ျဖစ္တည္ လာတဲ့ လူမ်ိဳး ထဲမွာ မြန္ဂို စစ္သည္မ်ား၊ မူလ ဘူတ ရိုဟင္ဂ်ာ မ်ား၊ ေရွးဦး ဗမာ မ်ိဳးႏြယ္ ရခိုင္ သားမ်ား ေရာေႏွာ ပါ၀င္ ခဲ့ပါတယ္။
ရခိုင္ ေဒသဟာ မၾကာခဏ ဆိုသလို ဗမာ မ်ားနဲ႔ သီးျခား ေနထိုင္ ခဲ့ၿပီး၊ ကိုယ္ပိုင္ ထီးနန္း ကိုယ္ပိုင္ တပ္ မ်ားနဲ႔ ရပ္တည္ ခဲ့ပါတယ္။ ဒါကို ဗမာ လူမ်ိဳးစု ႀကီးက မၾကာခဏ ၀င္သိမ္းၿပီး ဗမာ အင္ပါယာ ထဲမွာ သြပ္သြင္း ခဲ့ပါတယ္။ ဗမာ အင္ပါယာ ထဲမွာ သြပ္သြင္း ခံရတုိင္း ဗမာ စစ္တပ္နဲ႔ ဗမာ အုပ္ခ်ဳပ္ သူမ်ား အ လံုး အရင္းနဲ႔ ရခိုင္ နယ္ထဲမွာ အေျခခ် ေစခဲ့ ရာက-၊ ဗမာမ်ိဳး ႏြယ္မ်ား၊ ဗမာနဲ႔ မူလ ဘူတ ရိုဟင္ဂ်ာ ကျပား မ်ား (ထုိစဥ္က ရိုဟင္ဂ်ာ မ်ားဟာ ဗုဒၶ ဘာသာမ်ား ျဖစ္ခဲ့လို႔ ခြဲျခားမႈ မရွိခဲ့ပါ၊) ဟာ ရခိုင္ ေဒသ မွာ ေမြးဘြား ႀကီးျပင္း ခဲ့ရာက မ်ိဳးဆက္ ၾကာေသာ္ ရခိုင္သား ဆိုၿပီး ျဖစ္လာ ခဲ့ပါတယ္။ (ရခိုင္ လူမ်ိဳး မဟုတ္ပါ။ ရခိုင္ ေဒ သမွာ ေမြးဘြားတဲ့ လူ လို႔ပဲ အဓိပၸါယ္ ျဖစ္ပါတယ္။) ရခုိင္ သားမ်ားဟာ ဗမာ လူမ်ိဳး ႏြယ္ မ်ား ျဖစ္ ေပမယ့္-၊ ဗမာ့ နန္းစဥ္ နန္းဆက္ သဘာ၀ အေလွ်ာက္ သားအဖ ခ်င္းေတာင္ ထီးနန္း လုခဲ့ သ လို-၊ နယ္ ျခား ေရျခား လို ျဖစ္ေနတဲ့ ရခိုင္သား တို႔ဟာ ဗမာက သီးျခား ထြက္ၿပီး အခ်ဳပ္ အျခာ ထူေထာင္ လိုစိတ္ အၿမဲရွိ ေနခဲ့ ပါ တယ္။ အခ်ဳပ္ အျခာပိုင္ ေဒသ ျဖစ္တဲ့ အေလွ်ာက္ ကိုယ့္ဘက္က အားသာရင္ သာသလို နယ္ေျမ ခ်ဲ႔ခ်င္ စိတ္မ်ား လည္း ရွိေန ခဲ့ပါတယ္။ 

ရခိုင္ဟာ ကိုယ္ပိုင္ ထီးနန္းနဲ႔ ေနခဲ့စဥ္ ကိုယ္ပိုင္ တပ္ေတြ ရွိေန ခဲ့ပါတယ္။ ဒီမွာ ျမင္းတပ္၊ ဆင္ တပ္၊ ေျခ လွ်င္တပ္၊ ေလးတပ္ (ဒူးေလး စစ္တပ္) တို႔ ရွိခဲ့ ပါတယ္။ စစ္တပ္ၿဖစ္တဲ့ အတြက္ တပ္တစ္ခု ခ်င္း စီမွာ ႏိုင္ငံ တစ္ခုအတြင္း ရွိသမွ်ေသာ လူမ်ိဳးမွ စစ္သားတို႔ ပါ၀င္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကမန္ေခၚ ေလးတပ္ ထဲ မွာ လူမ်ိဳးစံု ရွိခဲ့ပါတယ္။ ကမန္ေခၚ ဒူးေလး တပ္ရဲ႔ စစ္ပညာကို မြန္ဂို စစ္သား မ်ားက သင္တန္း ပို႔ ခ် ေပးၿပီး မြန္ဂိုတို႔ အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ ဘဂၤလားနဲ႔ ရခိုင္ နယ္ေျမ ထိစပ္ ေနတဲ့ အတြက္ အျပန္ အလွန္ ဆက္ ဆံ ေရး မ်ားလည္း ရွိခဲ့ ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒူးေလး တပ္မွာ မြန္ဂို စစ္သည္ ေတြလည္း ၀င္ေရာက္ အမႈ ထမ္း ခဲ့ပါ တယ္။ မြန္ဂို စစ္သင္တန္း ဆရာ မ်ားက အစၥလာမ္ သာသနာ ၀င္မ်ား ျဖစ္ၿပီး သူတို႔ ရဲ႔ ေဟာေျပာ မႈ က်င့္ ေဆာင္မႈ မ်ားကို သေဘာ ေတြ႔က စစ္သား တစ္ခ်ိဳ႔ အစၥလာမ္ ဘက္ကို ကူးေျပာင္း ၾကပါတယ္။ စစ္သား တစ္ခ်ိဳ႔ ဆိုတာမွာ မြန္ဂို စစ္သည္မ်ား၊ ရိုဟင္ဂ်ာ စစ္သည္မ်ား၊ ဗမာ မ်ိဳးႏြယ္ ရခိုင္သား စစ္သည္ မ်ားထဲက ျဖစ္ခဲ့ ပါတယ္။ သူတို႔ဟာ စစ္သားမ်ား ျဖစ္တဲ့ အေလွ်ာက္ တာ၀န္ က်ရာ အရပ္မွာ အိမ္ေထာင္ က်ခဲ့တာ မ်ားၿပီး အထူး သျဖင့္ ရခိုင္ သူမ်ားနဲ႔ အိမ္ေထာင္ က်ကာ အစၥလာမ္ သာသနာ ရပ္၀န္း က်ယ္ျပန္႔ လာခဲ့ ပါတယ္။ စစ္မႈထမ္း တို႔ သဘာ၀ ထီးနန္းက ခ်မွတ္တဲ့ တရား၀င္ ဘာသာ စကား (ေရွးေဟာင္း ဗမ စကား) ကို ေျပာဆို ရာက သူတို႔ ရဲ႔ ဘိုးဘြား ဘာသာ စကား မြန္ဂိုတို႔ ေျပာတဲ့ ဖာရ္စီ စကား၊ ရိုဟင္ဂ်ာ စကားေတြ ေပ်ာက္ဆံုး လာကာ- ေရွးေဟာင္း ဗမာစကား (ယခု ရခိုင္မ်ား ေျပာေနေသာ စကား) ကိုသာ ေျပာဆို သူမ်ား ျဖစ္သြား ခဲ့ပါတယ္။ (ကမန္လို႔ ေခၚတဲ့ ရခိုင္ ဘုရင္ မ်ားရဲ႔ ေလးတပ္မေတာ္ သား အားလံုး အစၥလာမ္ သာသနာ ၀င္မ်ား ျဖစ္သြားျခင္း မဟုတ္ပါ။- ကမန္ စစ္သား မ်ားထဲမွာ အစၥလာမ္ သာသနာ၀င္ မဟုတ္သူ မ်ားလည္း မ်ားစြာ ရွိေနေၾကာင္း သမုိင္း အေထာက္ အထားေတြ မ်ားစြာ ရွိေန ပါတယ္။) 

တတိယ အေနနဲ႔ ရခိုင္ ေဒသ ဗမာ မ်ိဳးႏြယ္ အစၥလာမ္ သာသနာ ၀င္မ်ားကို သံတြဲ နယ္ရဲ႔ ေတာင္ ပိုင္း မွာ ေတြ႔ ရၿပီး- အလြန္ လူနည္း စုေလး ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ဆိုလိုတဲ့ ဗမာ မ်ိဳးႏြယ္ ဆိုတာ က ေရွး ဦးက ရခိုင္ နယ္ကို ေရာက္ လာၿပီး ရခိုင္ သားလို႔ ခံယူ သြားတဲ့ ေရွးဦး ဗမာ မ်ိဳးႏြယ္ မ်ားကို ဆိုလိုျခင္း မဟုတ္ပါ။ ရခိုင္ ေဒသကို ေနာက္ပိုင္းမွ ဗမာမ်ား ၀င္သိမ္းစဥ္ ဗမာ စစ္သည္ မ်ားထဲမွ ပါလာခဲ့တဲ့ ဗမာ မြတ္ဆလင္ စစ္သား မ်ားထဲက တစ္ခ်ိဳ႔ရဲ႔ သား သမီး မ်ားကို ဆိုလိုျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ဟာ ဒီေန႔ထိ ဗမာ စကားကို သာ ေျပာဆို ၿမဲ ျဖစ္ၿပီး၊ သူတို႔ စကား ထဲမွာ နန္းသံုး စကား တစ္ခ်ိဳ႔လည္း ရွိေန ဆဲပါ။ ၁၉၈၂ ခု ထိ ဗမာ မ်ိဳး ႏြယ္ အစၥလာမ္ သာသနာ ၀င္ အိမ္ေျခ ၅၀ ေလာက္ က်န္ရွိ ေနခဲ့ၿပီး-၊ ၂၀၁၃ ခု (လက္ရွိ အခ်ိန္) မွာေတာ့ အမ်ားဆံုး အိမ္ေျခ ၂၀ ေလာက္ပဲ က်န္ေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလို ေလွ်ာ့ပါး သြားရ တာကဖိအား အမ်ိဳးမ်ိဳး ေၾကာင့္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ပတ္၀န္းက်င္ နီးစပ္မႈ  ေၾကာင့္ေသာ္ လည္းေကာင္း ဗုဒၶ ဘာသာ ထဲကို ကူးေျပာင္း သြားတာ ရွိသလို-၊ သံတြဲ ၿမိဳ႔ရဲ႔ ေျမာက္ပိုင္းမွာ ရွိတဲ့ ရခိုင္ တိုင္းရင္း သား မြတ္ ဆလင္ မ်ားနဲ႔ အိမ္ေထာင္ျပဳ ေျပာင္းေရႊ႔ သြားတာ မ်ိဳးလည္း ရွိပါတယ္။
 
ဒီေနရာမွာ သံတြဲ ၿမိဳ႔ေပၚနဲ႔ ေျမာက္ပိုင္း ေက်းရြာ မ်ားက မြတ္ဆလင္ မ်ားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အလွ်ဥ္း သင့္လို႔ တင္ျပဘို႔ ရွိေန ပါတယ္။ သူတို႔ဟာ သူတို႔ကိုယ္ သူတို႔ ရခိုင္ လူမ်ိဳး အျဖစ္သာ ဘိုးစဥ္ ေဘာင္ဆက္ သိ မွတ္ ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ၁၉၉၀ ၀န္းက်င္ ေလာက္မွာ ကမန္ သမိုင္း ပညာရွင္ မ်ားက သူတို႔ကို ကမန္ မ်ိဳး ႏြယ္ အျဖစ္ သတ္မွတ္ဘို႔ ႀကိဳးစား လာခဲ့ ပါတယ္။ သူတို႔ ကိုယ္တိုင္က မႏွစ္ၿမိဳ႔ ခဲ့ပါ။ သူတို႔ သမိုင္း ကို မ်ိဳး ရိုး လိုက္ျပဳစု ထားတဲ့ ပညာတတ္ တစ္ဦးက မ်ိဳးစဥ္ မ်ိဳးဆက္ကို ကၽြန္ေတာ့ကို ျပခဲ့ ပါတယ္။ ဒီမ်ိဳးဆက္ ဟာ သူေဌး ေခ်ာင္း ေက်းရြာ အုပ္စုမွာ ၾသဇာ ရွိၿပီး မိသားစု ႀကီးတဲ့ ေဆြမ်ိဳး အုပ္စု ႀကီးပါ။ သူ စာရင္း ျပဳစု တာက ၁၉၇၃ ခုႏွစ္မွာ ျဖစ္ၿပီး ထိုစဥ္က အသက္ ၇၀ ေက်ာ္ၿပီ ျဖစ္တဲ့ သူ႔အဖိုး အပါ အ၀င္ ေရွး မွီ လူႀကီး မ်ား ဆီက စံုစမ္း ျခင္းမ်ား ျဖစ္ခဲ့တယ္။ အဲ့ဒီ မ်ိဳးစဥ္ အရ သူတို႔ဟာ ဒီမတိုင္မွီ ေလး ဆက္က မာန္ေအာင္ ကၽြန္း က ေျပာင္းေရႊ႔ လာခဲ့ သူမ်ား ျဖစ္ေၾကာင္း သိရပါတယ္။ သံတြဲၿမိဳ႔ ေျမာက္ပိုင္း မြတ္ဆလင္ ေတြရဲ႔ ရုပ္ ရည္ မ်ား ဟာ ဥေရာပ ကျပား မ်ားနဲ႔ ရုပ္ဆင္ၿပီး-၊ မ်ားေသာ အားျဖင့္ အသားျဖဴ၊ အရပ္ျမင့္၊ လူကိုယ္ ႀကီးထြား သူမ်ား ျဖစ္ေၾကာင္း ကို သတိ ထားမိ ပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ ေဒသခံ ရခိုင္သား၊ သံတြဲ ေတာင္ ပိုင္းမွ ဗမာ မြတ္ဆလင္ မ်ားနဲ႔ ကျပား ျဖစ္သြား သူတစ္ခ်ိဳ႔ တစ္၀က္ ေလာက္သာ အသားေရာင္ အညိဳ ဘက္ကို ေျပာင္းသြား ေပမယ့္-၊ အခု အခ်ိန္ထိ ဥေရာပ ကျပားရုပ္ အမ်ား အျပား က်န္ရွိ ေနပါ ေသးတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူတို႔ဟာ ကမန္ တပ္ထဲက မြန္ဂို ကျပားမ်ား ျဖစ္ႏိုင္ သလို၊ မာန္ေအာင္ ကၽြန္းဘက္က ဒါ့ခ်္ ကျပား မ်ားလည္း ျဖစ္ႏိုင္ေျခ ရွိပါတယ္။ (ေသ ခ်ာတဲ့ သုေတသန မျပဳလုပ္ ရေသးပါ။) အစၥလာမ္ သာ သနာ ၀င္ေတြ ျဖစ္လို႔ ကမန္ မ်ိဳးႏြယ္ စုလို႔ သတ္မွတ္ ဘို႔ မ်ားႏိုင္ ေပမယ့္-၊ သံတြဲ ၿမိဳ႔ကို အစၥလာမ္ သာသ နာ ေရာက္ လာပံုမွာ ရခိုင္ ေျမာက္ပိုင္းနဲ႔ မတူ ထူးျခားတဲ့ ၀ိေသသ ေတြ ရွိေန ေသးတယ္ ဆိုတဲ့ အျခား တစ္ခ်က္ကလည္း ရွိေနၿပန္ ပါတယ္။ ပါရွန္း သာသနာၿပဳမ်ား သံတြဲနယ္ကို ေရာက္ခဲ့ေၾကာင္း သက္ေသ ေတြရွိ သလို၊ သံတြဲၿမိဳ႔ရဲ႔ ယခင္က ရြက္ေလွ ဆိပ္ေဟာင္း ေရႊေက်ာင္း ျပင္ ဆို တဲ့ ေန ရာမွာ ေရွးေဟာင္း ပါရွန္း လက္ရာ အစၥလာမ္ ဂူဗိမာန္ ေဟာင္းေတြ ရွိေနပါ တယ္။ သမိုင္း ေဖ်ာက္ခံ ရတဲ့ အစိုးရ အဆက္ဆက္ ေအာက္မွာ သမိုင္းေတြ ေပ်ာက္ဆံုး ကုန္ၿပီ ျဖစ္ေပမယ့္-၊ သမိုင္း ဆိုတာ ရွာေလ ေတြ႔ေလ ဆိုတဲ့ သီအုိရီ ကိုေတာ့ အားကိုး မပ်က္ႏိုင္ပါ။ 


ေဌးလြင္ဦး 
ဦးေဆာင္လႈပ္ရွားမႈ တာ၀န္ခံ 
ျမန္မာမြတ္ဆလင္ တန္းတူညီမွ် လႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္မႈ အဖြဲ႔ 
အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု

Comment ေရးရန္

Rohingya Exodus