ေနာက္ဆုံးသတင္း/ေဆာင္းပါးမ်ား

ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာ ျပည္ျမန္မာအား ဒိုးတူေဘာင္ဖက္ တည္ေဆာက္ ၾကမည့္ ရိုဟင္ဂ်ာ

(ဓါတ္ပုံ - ေကာင္းထက္၊ ျမန္မာတုိင္းမ္)

Dr. Wakar Uddin
RB News
24.1.2014

ျမန္မာ ႏုိင္ငံသည္ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဓေလ့ ထံုးတမ္းႏွင့္ ဘာသာ စကား အသြယ္သြယ္ တို႔ျဖင့္ တမူ ထူးျခား၍ ၾကြယ္ဝ လွသည့္ ႏိုင္ငံ တစ္ႏိုင္ငံ ျဖစ္သည္။ ယင္သို႔ ႂကြယ္ဝ ျခင္းသည္ ႏိုင္ငံ ခြန္အား ျဖစ္ေသာ္လည္း ကြဲ လြဲမႈမ်ား၏ မ်ိဳးေစ့မ်ားပ်ိဳးၾကဲထားသလို ၿဖစ္ေနသည္မွာလည္း အခ်ိန္ကာလၾကာျမင့္လွၿပီ ျဖစ္သည္။ ျမန္ မာ ႏုိင္ ငံသည္ အာရွ ႏုိင္ငံမ်ား အၾကား ေခါင္းေဆာင္ ႏုိင္ငံ အျဖစ္ ေျပာင္းလဲ လာမည့္ အ စား ေနာက္ျပန္ ဆြဲသလို ျဖစ္ေန ျပန္သည္။ တိုးတက္မႈမ်ား မေဖာ္ေဆာင္ ႏုိင္ရန္ နစ္မြန္းထား သကဲ့သို႔ ျဖစ္ေန သလို ျပည္ သူမ်ား အၾကား လံုျခံဳကင္းမဲ့ ေနသည့္ အလား ဖန္တီးထား သလို လည္း ျဖစ္ေန ေလသည္။

ျမန္မာ ႏုိင္ငံရွိ လူမ်ိဳးစုငယ္မ်ား အျဖစ္ သတ္မွတ္ ရာတြင္ တိက်သည့္ သက္မွတ္ခ်က္ မ်ားႏွင့္ ဖြဲ႔တည္ပံု မ်ားမွာလည္း ရွင္းလင္း ျပတ္သားမႈ မရွိဘဲ အျမဲ ဆိုသလိုပင္ လိုရာဆြဲ အျငင္းပြားမႈ မ်ားသာ ျဖစ္ေန ေလ သည္။ အာဏာပိုင္ မ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြင္း မူရင္း ဌာေန တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစု ၁၃၅ စုရွိေၾကာင္း တရား ဝင္ သတ္မွတ္ ထားေသာ္လည္း တရားဝင္ စာရင္း သတ္မွတ္ပံုႏွင့္ လူမ်ိဳးစု အေရ အတြက္မ်ား အေပၚတြင္ မေၾကလည္ မႈမ်ား ရွိေန ေလသည္။ အခ်ိဳ႕မွာ ယင္းလူမ်ိဳးစု စာရင္းတြင္ မပါဘဲ က်န္ေန ေသး သည္ဟု ဆိုၾက သလို အခ်ိဳ႕ မွာလည္း လူမ်ိဳးစု စာရင္းမွာ ေဖာင္းပြ လြန္းေန သည္ဟု ဆိုၾက ပါသည္။ 

အထူး သျဖင့္ ကၽြႏု္ပ္ အပါ အဝင္ ျဖစ္ေသာ ရိုဟင္ဂ်ာ လူမ်ိဳးစု၏ ႏိုင္ငံသား ျဖစ္တည္ေရး သတ္မွတ္ ခ်က္ မ်ားသည္ ျပည္တြင္း၌ ႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာ နက္နက္ ရိႈင္းရိႈင္း ကြဲလြဲ ေနသည့္ ကိစၥရပ္ႀကီး ျဖစ္ပါသည္။ ရိုဟင္ ဂ်ာ မ်ားအား ၁၉၅၀ ခုႏွစ္ မ်ားတြင္ တရားဝင္ အသိ အမွတ္ ျပဳေပး ခဲ့ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ဗိုလ္ ခ်ဳပ္ ေနဝင္း အာဏာသိမ္း ခဲ့သည့္ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ကၽြႏု္ပ္ တို႔၏ ႏိုင္ငံသား ျဖစ္ပိုင္ ခြင့္ အား ရုပ္သိမ္း ခဲ့ပါသည္။ ရိုဟင္ဂ်ာ မ်ားသည္ ရခိုင္ျပည္ အတြင္း ရာစုႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာ အေျခက် ေနထိုင္ လာခဲ့ ၾကေသာ မူရင္း ဌာေန ျဖစ္ပါလ်က္ႏွင့္ ၎တို႔၏ ႏိုင္ငံသား ျဖစ္ခြင့္အား အဘယ္ေၾကာင့္ ရုပ္သိမ္း ရသနည္း ဟု ပညာ ရွင္မ်ား၊ သုေတသီမ်ား၊ လူ႔အခြင့္ အေရး လႈပ္ရွားသူမ်ား၊ သတင္း မီဒီယာ မ်ားႏွင့္ အခ်ိဳ႕ေသာ သူမ်ား က မၾကာခဏ ေထာက္ျပ ေမးခြန္းထုတ္ ၾကပါသည္။

ဤေမးခြန္းအား ေၿဖၾကား ရာတြင္ လူမ်ိဳးႏွင့္ ဘာသာ၊ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ လူမႈ သြင္ျပင္၊ ႏိုင္ငံေရး လွည့္ ကြက္ ႏွင့္ ေဒသတြင္း လူမ်ိဳးေရး အစြန္းေရာက္ မႈမ်ားအား အေျခခံ က်သည့္ အခ်င္း အရာမ်ား အျဖစ္ ထည့္သြင္း စဥ္းစားရေပမည္။ အခ်ိဳ႕ေသာ အခ်င္းအရာမ်ားသည္ ရခိုင္ၿပည္တြင္းရွိ ၿပည္သူမ်ား အၾကား ျငိမ္း ခ်မ္း စြာ ယွဥ္တြဲ ေနထိုင္ ႏုိင္မႈႏွင့္ တိုးတက္မႈ မ်ားအား ထိခိုက္ ေစၿပီး ဆယ္စုႏွစ္ ငါးခု အတြင္း ထိခိုက္ ဆံုးရံႈးမႈ မ်ားစြာ ျဖစ္ေပၚ ေစခဲ့သည္။

ရခိုင္ ျပည္ရွိ ျပည္သူမ်ား အၾကား ကြဲလြဲမႈမ်ား ရွိေန ၾကေသာ္လည္း ရခိုင္ လူမ်ိဳးႏွင့္ ရိုဟင္ဂ်ာ လူမ်ိဳး အပါ အဝင္ ရခိုင္ ျပည္သူ မ်ားသည္ လံုျခံဳမႈ ကင္းမဲ့သည့္ အၾကမ္းဖက္ ဘဝ မ်ားထက္ ျငိမ္းခ်မ္း သာယာသည့္ ဘဝ မ်ားကိုသာ ပိုမို ႏွစ္သက္ ၾကလိမ့္မည္ဟု ေတြးထင္လၽွင္ သင့္တင့္ ေလၽွာ္ကန္ ေပလိမ့္မည္။ သို႔ေသာ္လည္း ႏွစ္ျမိဳ႕ဖြယ္ မရွိသည့္ ျပည္သူမ်ား အၾကား အက္ကြဲ ေၾကာင္းၾကီး ျဖစ္ေပၚ ေစေသာ အေျခခံ အေၾကာင္း တရားအား ပထမဆံုး အေနျဖင့္ ေမးခြန္းထုတ္ စမ္းစစ္ရန္ လိုအပ္ ပါသည္။ တန္းတူညီမွ်၍ သင့္တင့္ ေလၽွာ္ကန္ေသာ ဝန္ေဆာင္မႈ မျပဳခဲ့သည့္ လံုထိန္း မ်ား၏ လုပ္ရပ္အား ထိန္းကြပ္ရန္ ပ်က္ကြက္ ခဲ့ေသာေၾကာင့္ တရား ဥပေဒ စိုးမိုးမႈ ကင္းမဲ့ ေနျခင္းသည္ အေျခခံ အက် ဆံုးေသာ ျပႆနာ တစ္ရပ္ ျဖစ္ေၾကာင္း ရွင္းလင္းစြာ ေတြ႔ျမင္ ႏုိင္ေပသည္။ 

ႏွစ္ဖက္ စလံုးတြင္ အၾကမ္းဖက္ မႈမ်ားအား အျပန္ အလွန္ က်ဳးလြန္ ခဲ့ၾကသည္။ က်ဴးလြန္သူႏွင့္ အဓိက ဓါးစာခံမွာ မည္သို႔ သူမ်ားပင္ ျဖစ္ေစကာမူ ယင္းကဲ့သို႔ေသာ္ အၾကမ္းဖက္မႈ မ်ားအား လက္သင့္ ခံႏိုင္ဖြယ္ မရွိေပ။ ထိခိုက္မႈ ျဖစ္ပြားသည့္ အခါတြင္ ျပစ္မႈ က်ဴးလြန္ သည္ဟု ယူဆ ရသူ မ်ားအား ဖမ္းဆီး ရမည္၊ ထိမ္းသိမ္း ရမည္၊ ျပစ္မႈအား စစ္ေဆးကာ ထိုက္တန္သည့္ ျပစ္ဒဏ္ ခ်မွတ္ ရမည္။ အၾကမ္းဖက္ မႈမ်ားႏွင့္ မည္သို႔ေသာ ဥပေဒ ခ်ိဳးေဖာက္ မႈမ်ိဳးကို မဆို အာဏာပိုင္ မ်ားမွ ကိုင္တြယ္ ေျဖရွင္းျခင္း မျပဳဘဲ လက္လြတ္ စပယ္ မထား သင့္ေပ။ လူတိုင္း လူတုိင္းသည္ မိမိ လုပ္ရပ္ အျပဳအမႈ၏ အက်ိဳး သက္ေရာက္မႈ အေပၚ တာဝန္ယူ ရမည္ ျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ ျပဳလုပ္ရန္ ပ်က္ကြက္ ပါက အၾကမ္းဖက္မႈ မ်ားႏွင့္ မင္းမဲ့ စရိုက္ မ်ားကိုသာ အားေပးရာ ေရာက္ေန ေပမည္။

အစၥလာမ့္ စီမံကိန္းဟု စြပ္စြဲေနျခင္း

ရိုဟင္ဂ်ာ လူဦးေရ တိုးပြားမႈ ရွိေနေၾကာင္းႏွင့္ ရိုဟင္ဂ်ာ မ်ားမွာ ရခိုင္ ျပည္နယ္အား အစၥလာမ္မႈ ျပဳရန္ ၾကံရြယ္ေနေၾကာင္းစြပ္စြဲ ဝါဒ ျဖန္႔မႈမ်ား ရွိေနသည့္ အတြက္ ရခိုင္ အသိုင္း အဝိုင္းႀကီးမွ စိုးရိမ္ ေနၾကေၾကာင္း ထုတ္ေဖာ္ ေျပာဆိုေန ၾကပါသည္။ ရခိုင္ ျပည္နယ္ အတြင္း ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ ခြင့္ရ ေဒသ တစ္ခု အျဖစ္ တည္ေဆာက္ရန္ ရိုဟင္ဂ်ာမ်ား ႀကိဳးပမ္း ေနေၾကာင္းလည္း စြပ္စြဲေန ၾကပါသည္။ ဤသည္မွာ အေျခ အျမစ္ မရွိသည့္ စြပ္စြဲခ်က္ မ်ားသာ ျဖစ္ျပီး အေမွာင္တိုက္ သြင္းခ်င္ ၾကသည့္ အခ်ိဳ႕ေသာ အစု အဖြဲ႔မ်ား၏ လုပ္ၾကံ ဝါဒျဖန္႔မႈ သက္သက္သာ ျဖစ္ေပသည္။

ယင္းစိုးရိမ္မႈႏွင့္ မွားယြင္းစြာ စြပ္စြဲ ေနမႈ မ်ားမွာ မွန္ကန္မႈ မရွိသည့္ အျပင္ ရိုဟင္ဂ်ာ တို႔၏ ရည္မွန္း ခ်က္အား ရခိုင္ ျပည္သူမ်ား အၾကား နက္ရိႈင္းသည့္ နားလည္မႈ ကြဲလြဲ ေစျခင္းမ်ား ေပါက္ဖြား လာေစ ပါ သည္။ ရခိုင္ ျပည္နယ္မွ ခြဲထြက္ရန္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ျပည္နယ္ အတြင္း ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ ခ်ဳပ္ခြင့္ ရ ေဒသ အျဖစ္ ေဖာ္ေဆာင္ရန္ ေသာ္လည္းေကာင္း ရိုဟင္ဂ်ာမ်ား ရည္ရြယ္ လုပ္ေဆာင္ ေနျခင္း မ ရွိေၾကာင္း ရိုဟင္ဂ်ာ အမ်ားစု ကိုယ္စား ကၽြႏု္ပ္ အခိုင္ အမာ ေျပာဆို ႏုိင္ပါသည္။ ၁၉၅၀ ခုႏွစ္ မ်ားတြင္ ေမယု နယ္ ၿခား ခရိုင္ဟု အမည္ ရေသာ ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသ အျဖစ္ လုိလား ေတာင္းတ ခဲ့ေသာ လက္နက္ ကိုင္ အုပ္စုငယ္ တစ္စု ရိုဟင္ဂ်ာ လူနည္းစု အတြင္းရွိ ခဲ့ပါသည္။ ယင္းလႈပ္ရွားမႈ မ်ားသည္ ထိုအခ်ိန္ ထို ကာလတြင္ ထူးျခားသည့္ လုပ္ရွားမႈမ်ိဳး မဟုတ္ေပ။ ရခိုင္ လူမ်ိဳးမ်ား အတြင္း တြင္လည္း ယခင္ႏွစ္ မ်ားအ တြင္း လြတ္လပ္ေရး လႈပ္ရွား မႈမ်ား ေပၚေပါက္ ခဲ့ပါ ေသးသည္။ ယင္းသို႔ ခံယူခ်က္ မ်ားသည္ ေခတ္ကာလ မတူညီေသာ အတိတ္ ကာလမွ အယူဝါဒ မ်ားသာ ျဖစ္ၿပီး ကၽြႏု္ပ္တို႔ လူမ်ိဳး၏ ၂၁ ရာစု ေခတ္ကာလ လို လား ခ်က္ မ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီမႈ မရွိေတာ့ေပ။

ရိုဟင္ဂ်ာ ဆိုသည့္ အမည္မွာ ကၽြႏု္ပ္ တို႔၏ လူ႔အသိုင္း အဝိုင္းအား ေဖာ္ေဆာင္ေသာ ရိုးရွင္းသည့္ အမည္ နာမသာ ျဖစ္ပါသည္။ ယင္းအမည္ နာမသည္ ကၽြႏု္ပ္ တို႔၏ သမိုင္း ေၾကာင္းတြင္ အျမစ္ တည္လာ ခဲ့ျပီး ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ လူမႈ သြင္ျပင္ လကၡဏာအား ရည္ညြန္း ေဖာ္ေဆာင္ ပါသည္။ သမိုင္းေၾကာင္း ဆိုင္ရာ မွတ္ တမ္းမ်ား အရ ရိုဟင္ဂ်ာ ဟူသည့္ အမည္မွာ အနည္းဆံုး ၁၇၉၉ ခုႏွစ္ ကတည္းက ရွိခဲ့ျပီး ယေန႔ ေခတ္ ကာလတြင္ ကၽြႏု္ပ္တို႔၏ သမိုင္း ေၾကာင္းႏွင့္ အေမြ အႏွစ္ မ်ားအား ေလးစား သမူ ျပဳရာတြင္ အေရးပါ သည္ဟု ကၽြႏု္ပ္တို႔ ခံယူ ၾကပါသည္။ ကၽြႏု္ပ္ တို႔၏ ကိုယ္ပိုင္ သြင္ျပင္ လကၡဏာႏွင့္ ျမန္မာျပည္ အတြင္း အေျခခိုင္ လာခဲ့သည့္ ဂုဏ္သေရအား အရို အေသ မဲ့စြာ ရည္ညြန္း ေခၚေနသည့္ “ဘဂၤါလီ” ဆိုသည့္ အသံုး အႏႈန္းအား ကၽြႏု္ပ္တို႔ ျငင္းဆန္ ပါသည္။

မႏုႆ ေဗဒ ရႈေထာင့္မွ ၾကည့္လၽွင္ ရိုဟင္ဂ်ာ အသိုင္း အဝိုင္း ႀကီးသည္ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ကိုးကြယ္သည့္ ဘာသာႏွင့္ ဘာသာ စကား တို႔မွာ အာရီယန္- ေကာ့ေကးရွန္ အရင္း အျမစ္မွ ေရာယွက္ ဆင္းသက္ လာျခင္း ျဖစ္သည္။ အာရ္ကန္ ျပည္ဟု ေခၚတြင္ ခဲ့ေသာ အရပ္ ေဒသတြင္ လြန္ခဲ့သည့္ ရာစုႏွစ္ မ်ားစြာ က ပင္ လူဦးေရ အားျဖင့္ ေတာင္အာရွႏွင့္ အေရွ႕ အလယ္ပိုင္းမွ အေျချပဳ ဆင္းသက္ လာခဲ့ၿပီး ကိုလီနီေခတ္ ကာလမ်ား အတြင္း ၾကီးထြား လာခဲ့ ပါသည္။ ၎တို႔မွာ ေဆြစဥ္ မ်ိဳးဆက္ အလိုက္ ယင္းေဒသအား ဇာ တိ ေမြးရပ္ေျမ အျဖစ္ ခံယူထား ၾကေသာေၾကာင့္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ အေနာက္ ဖ်ားတြင္ ေနထိုင္ ၾကေသာ ရို ဟင္ဂ်ာမ်ားသည္ အေျခခံသေဘာအားျဖင့္ မူရင္း ဌာေန တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစုပင္ ျဖစ္ေပသည္။ ရ ခိုင္ ျပည္ တြင္ ရိုဟင္ဂ်ာလူမ်ိဳး မ်ားသည္ အျခားေသာ လူမ်ိဳးစု မ်ားႏွင့္ အတူ ရာစုႏွစ္ ေပါင္း မ်ား စြာ ျငိမ္းျငိမ္း ခ်မ္းခ်မ္း အတူ ယွဥ္တြဲ ေနထိုင္ လာခဲ့ ၾကသည့္ သမိုင္း အေထာက္ အထား  အေျမာက္ အ ၿမား ရွိပါသည္။

မသိျခင္း မ်ားသည္ ကၽြႏု္ပ္ တို႔အား နာက်င္ ေစမည္ 

ရခိုင္ၿပည္နယ္အတြင္းလတ္တေလာကာလ မ်ား၌ ရိုဟင္ဂ်ာ လူဦးေရ လ်င္ျမန္စြာ ႀကီးထြား လာ ေနေၾကာင့္ စြပ္ စြဲခ်က္မ်ား ထြက္ေပၚ ေနေသာ္လည္း လူဦးေရ စာရင္းမွာ အေျခ ခိုင္ခံ့သည့္ စာရင္း ဇယား မ်ား အျဖစ္ မရွိေပ။အမ်ိဳးမ်ိဳးေၿပာဆိုေနၾကသည္မွာကြဲျပားေနၾကသည့္အေထာက္အထားမ်ားအေပၚ ခန္႔ မွန္း ေနၾကျခင္း သာ ျဖစ္သည္။ ပြင္းလင္း ျမင္သာ၍ တိက် မွန္ကန္ေသာ စာရင္းေကာက္ ယူမႈ လိုအပ္ ပါ သည္။ ယင္း ခန္႔မွန္းခ်က္ မ်ားမွာ အခ်ိန္ အတန္ၾကာ အျငင္းပြား မႈမ်ား ျဖစ္ေစ ခဲ့ပါသည္။ အာဏာပိုင္ မ်ား မွာ ႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာ တရားဝင္ စာရင္း ေကာက္ယူ မႈမ်ားလည္း မရွိေပ။ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ကတည္းက ရိုဟင္ဂ်ာ တစ္သန္းခြဲ နီးပါးမွာ ရခိုင္ ျပည္နယ္မွ ထြက္ခြာ ခဲ့ရျပီး အျခားေသာ ကမၻာ့ ေနရာ အရပ္ မ်ားတြင္ ေန ထိုင္ ေနၾက သည္ကို သတိျပဳ မိရန္ လိုအပ္ ပါသည္။ က်န္ရွိေသာ ရိုဟင္ဂ်ာ မ်ားမွာလည္း အျခားေသာ လူမ်ိဳးစုမ်ား နည္းတူ ႏိုင္ငံ အတြင္း လြတ္လပ္စြာ သြားလာခြင့္ မရွိဘဲ ၎တို႔ ေနထိုင္ရာ အရပ္ ေဒသ တြင္သာ ပိတ္မိ ေနေသာေၾကာင့္ အျခား လူမ်ိဳးစု မ်ားထက္ လူဦးေရ ပိုမို က်စ္လစ္ကာ တိုးႏႈန္း ပိုျမန္ႏိုင္ေခ် ရွိ မည္ ဟု ယူဆ ရေပ လိမ့္မည္။ ရခိုင္ႏွင့္ အျခား လူမ်ိဳးစု မ်ားမွာ အျခား အရပ္ ေဒသ မ်ားသို႔ လြတ္လပ္စြာ သြား လာခြင့္ ေရႊ႕ေျပာင္းခြင့္မ်ား ျပဳထား ခဲ့ပါသည္။

ရိုဟင္ဂ်ာ လူဦးေရ တိုးႏႈန္း ျမန္ဆန္ လာရျခင္းမွာ တရား မဝင္ေ ေျပာင္းေရႊ႕ ဝင္ေရာက္ လာၾက ေသာ ၾကာင့္ ျဖစ္ သည္ဟု ရခိုင္ တို႔မွ အဓိကထား စြပ္စြဲေန ပါသည္။ ယင္းစြပ္စြဲခ်က္ မွန္ ကန္ေၾကာင္း ခိုင္မာ သည့္ သက္ေသ အေထာက္ အထား ဟူ၍လည္း မရွိေပ။

ရခိုင္ ျပည္နယ္ အတြင္း ရိုဟင္ဂ်ာမ်ား တည္ရွိ ေနထိုင္မႈႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ တရား မဝင္ ေျပာင္းေရႊ႕ ဝင္ေရာက္ လာမႈမ်ား ရွိေနေလ သလား ဆိုသည့္ အခ်က္အား စမ္းစစ္ရန္ အတြက္ ျမန္မာ အစိုးရ ကတိ ျပဳထားသည့္ အတိုင္း ပြင့္လင္း ျမင္သာသည့္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ မ်ားျဖင့္ အေကာင္ အထည္ေဖာ္ စစ္ေဆး မည္ကို ကၽြႏု္ပ္တို႔ ျမင္ေတြ႔ ခ်င္ပါသည္။ နယ္စပ္ ေဒသမ်ား အၾကား တရားမဝင္ ေျပာင္းေရႊ႕ ဝင္ေရာက္ လာမႈမ်ား သို႔မဟုတ္ ဥပေဒႏွင့္ ဆန္႔က်င္သည့္ လုပ္ရပ္မ်ား မရွိေၾကာင္း ယံုၾကည္ စိတ္ခ် ႏုိင္ေစရန္ နယ္စပ္ လံုျခံဳေရးအား တိုးျမွင့္ သင့္ေၾကာင္း ကိုလည္း ကၽြႏု္ပ္တို႔ ေထာက္ခံ ပါသည္။ 

ရုိဟင္ဂ်ာ တို႔၏ ဘာသာေရးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ ထံုးတမ္း တို႔ေၾကာင့္ ရိုဟင္ဂ်ာ လူဦးေရ တိုးပြား လာေနရျခင္း ျဖစ္သည္ဟု အျခားေသာ စြပ္စြဲခ်က္ တစ္ရပ္လည္း ရွိပါသည္။ လက္ရွိတြင္ မည္သို႔ပင္ ရွိေစ အျခားေသာ ကမၻာ အရပ္ ေဒသမ်ား နည္းတူ ရိုဟင္ဂ်ာ မ်ားအားလည္း ပညာ သင္ခြင့္ႏွင့္ ကိုယ္ရည္ ကိုယ္ေသြး ျမွင့္တင္ခြင့္တို႔ ရရွိ ၾကမည္ ဆိုပါက ရိုဟင္ဂ်ာ လူဦးေရ တိုးႏႈန္းသာ ပ်မ္းမွ် ေလာက္သာ ရွိေပ လိမ့္မည္။

အျပန္ အလွန္ ေဆြးေႏြးမႈ အေရးႀကီးျခင္း 

ရိုဟင္ဂ်ာ မ်ားသည္လည္း ျမန္မာ့ လူ႔အဖြဲ႔ အစည္း အတြင္း သဟဇတ ရွိရွိ မေနထိုင္ ႏုိင္စရာ မည္သို႔ေသာ အေၾကာင္း အရင္းမၽွ မရွိေပ။ ရိုဟင္ဂ်ာ အမ်ားစုမွာ ျမန္မာ ဘာသာ စကားႏွင့္ ဓေလ့ ထံုးတမ္း မ်ား အား ေလ့လာ လိုက္စားၿပီး ျမန္မာ့ လူ႔အဖြဲ႔ အစည္း၏ ပင္မ ေရစီးေၾကာင္း အတိုင္း ေန႔စဥ္ ဘဝတြင္ သဟဇတ ရွိရွိ ေနထိုင္ လာေန ၾကပါသည္။ ေခတ္သစ္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံတြင္ ခရစ္ယာန္ ကရင္၊ ဗုဒၶဘာသာ၊ ရခိုင္၊ ရိုဟင္ဂ်ာ မြတ္စလင္ ဟူ၍ လူတစ္ဦး တစ္ေယာက္ ခ်င္းစီ၏ ကိုးကြယ္ ယံုၾကည္ရာ ဘာသာ တရား မ်ားသည္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ယွဥ္တြဲ ေနထိုင္ ရာတြင္ အတား အဆီး မျဖစ္ေစ သင့္ပါ။

ကမၻာ တဝွမ္းတြင္ သက္ဆိုင္ရာ လူ႔အသိုင္း အဝိုင္း၏ အျပစ္မဲ့ ျပည္သူ တစ္စုကို ၎တို႔ ကိုးကြယ္ ယံုၾကည္ ရာ ဘာသာ တရားအား အသံုးခ်၍ လွည့္ဖ်ား ၾကသည့္ အစြန္းေရာက္ အုပ္စု မ်ားမွာ ဘာသာ တိုင္းတြင္ ရွိၾက ပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ယင္းသို႔ေသာ အစြန္းေရာက္ အုပ္စု မ်ားအား ထိထိ ေရာက္ေရာက္ ႏွိပ္ ကြပ္ရန္သို႔မဟုတ္ဖယ္က်ဥ္ရန္အတြက္ နည္းလမ္း မ်ားစြာ ရွိပါသည္။ အျပန္ အလွန္ ေတြ႔ ဆံု ေဆြးေႏြး ျခင္း သည္သာလွ်င္အဓိကေသာ့ခ်က္ ၿဖစ္ပါသည္။ အသိုင္း အဝိုင္း တစ္ခုခ်င္း စီမွ ေကာင္း က်ိဳး အား ေရွ႕ ရႈသည့္ စိတ္ဓါတ္ မွန္ကန္သူ အခ်င္းခ်င္း အျပန္ အလွန္ ေဆြးေႏြး တိုင္ပင္ မႈမ်ား ၿပဳလုပ္ ပါက ယံု မွား သံသ ယ မ်ားအား ေက်ာ္လႊား ႏုိင္မည္ဟု ကၽြႏု္ပ္ ယံုၾကည္ ပါသည္။ သို႔မွ သာလွ်င္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံႏွင့္ ရ ခိုင္ ျပည္နယ္၏ စည္းလံုး ညီညြတ္ျခင္း အေပၚ ရိုဟင္ဂ်ာ လူမ်ိဳးမ်ား သစၥာ ရွိေၾကာင္းႏွင့္ လိုက္ ပါ ေဆာင္ ရြက္ေၾကာင္း သိရွိမည္ ျဖစ္ၿပီး ရခိုင္ လူမ်ိဳးမ်ား အၾကား ႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာ ကိန္းေအာင္း ေနေသာ သံ သယ မ်ားလည္း ကင္းရွင္း သြားမည္ ျဖစ္သည္။ 

ရိုဟင္ဂ်ာ မ်ားသည္လည္း ရခိုင္ လူမ်ိဳးမ်ား ဆယ္စုႏွစ္ ေပါင္းမ်ားစြာ ႀကိဳးပမ္း လာခဲ့ ၾကသည့္ နည္းတူ ၎တို႔၏ တမူ ထူးျခား လွသည့္ ယဥ္ေက်းမႈ သြင္ျပင္ မ်ားအား ထိန္းသိမ္း လိုၿပီး တန္းတူညီမွ် မႈရွိ သည့္ ႏိုင္ငံသားမ်ား အျဖစ္ ျငိမ္းခ်မ္းစြာ ေနထိုင္လို ၾကျပီး အေျခခံ လူ႔အခြင့္ အေရး ရရွိေရး အတြက္ လို လား ၾကသူမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ သစ္လြင္ ထူးကဲသည့္ ျမန္မာ့ ႏုိငံေတာ္ႀကီး ဦးေမာ့ လာေရး အတြက္ ပါဝင္ ပံ့ ပိုး ႏုိင္မည့္ အင္အား ရွိသူမ်ားလည္း ျဖစ္ၾက ပါသည္။ ရခိုင္ျပည္ တဝွမ္းႏွင့္ ျပင္ပ ေဒသမ်ား ပညာေရး၊ စီး ပြားေရး၊ လူမူေရး ဆိုင္ရာ အစု အဖြဲ႔မ်ား ထြန္းကား ေစျခင္း အားျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ ဖြံ႔ၿဖိဳး တိုးတက္ မႈႏွင့္ သည္း ခံ ခြင့္လႊတ္ျခင္း၊ အျပန္ အလွန္ ေလးစားျခင္း၊ ျပန္လည္ သင့္ျမတ္ ေစျခင္းႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ယွဥ္ တြဲ ေန ထိုင္ ႏုိင္ျခင္းတို႔ အတြက္ နည္းလမ္းမ်ား ပြင့္ဟ လာမည္ ျဖစ္သည္။

ယင္းသို႔ေသာ အိမ္မက္အား အေကာင္ အထည္ ေဖာ္ရန္ မျဖစ္ႏိုင္ စရာ မရွိေပ။ လြတ္လပ္ေရး ရ ၿပီး ေနာက္ပိုင္းႏွင့္ အထူး သျဖင့္ ၁၉၅၀ ခုႏွစ္ မ်ားႏွင့္ ၁၉၆၀ ခုႏွစ္ ေစာပိုင္း ကာလ မ်ားတြင္လည္း ယင္း ကဲ့သို႔ ေနထိုင္ လာခဲ့ၾကျပီး ျဖစ္ပါသည္။ ရိုဟင္ဂ်ာမ်ား အေပၚတြင္ သံသယ ရွိေနၾက သူမ်ား အဖို႔ ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသ သို႔မဟုတ္ ခြဲထြက္ခြင့္္အား မလိုလားဟု ေျပာဆို ေနျခင္းေသာ္ လည္းေကာင္း၊ အစြန္း ထြက္ အဖြဲ႔ အစည္း မ်ားသည္ ကၽြႏု္ပ္ တို႔၏ ရည္မွန္း ခ်က္ႏွင့္ အက်ိဳး စီးပြားအား ကိုယ္စား မျပဳ ဟု ေျပာ ဆို ေနသည့္ ကၽြႏု္ပ္ တို႔၏ ေျပာစကား သက္သက္ ကိုသာ လက္ခံ ၾကလိမ့္မည္ မဟုတ္ေပ။ သို႔ေ သာ္ ႏွစ္ဖက္ စလံုး အတြက္ အၾကမ္းဖက္ နည္းလမ္း မ်ားမွာ ေျဖရွင္း ရမည့္ နည္းလမ္းမ်ား မဟုတ္ေပ။ ရ ခိုင္ ျပည္နယ္ႏွင့္ တစ္ႏိုင္ငံ လံုး၏ တည္ၿငိမ္ ေအးခ်မ္း ေရးအား ေရွ႔ရႈ႕၍ ကၽြႏု္ပ္ တို႔၏ ကြဲၿပား ျခားနား ေန မႈ မ်ားအား အေျဖ ရွာၾက ရာတြင္ အျပန္ အလွန္ ေတြ႔ဆံု ေဆြးေႏြး ျခင္းသည္ သာလွ်င္ အေျဖ တစ္ရပ္ ရႏိုင္ ေပမည္။ ကၽြႏု္ပ္ တို႔၏ အသိုင္း အဝိုင္းသည္ ယင္းကဲ့သို႔ေသာ ေတြ႔ ဆံု ေဆြးေႏြး ေရးအား အေစာ လ်င္ဆံုး ျပဳလုပ္ ႏုိင္ရန္ အဆင္သင့္ ရွိေနၿပီ ျဖစ္သည္။

မွတ္ခ်က္။ Dr. Wakar Uddin ေရးသား၍ Myanmar Times တြင္ေဖာ္ျပ ထားေသာ “The Rohingya: Partners in building new Myanmar” ေဆာင္းပါးအား O’Laie Manzu မွ ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ဘာ သာ ျပန္ဆို ထားပါသည္။ Dr. Wakar Uddin သည္ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုရွိ ပန္ဆီေဗးနီး ယား ျပည္ နယ္ တကၠသိုလ္မွ ပါေမာကၡ တစ္ဦး ျဖစ္သည္။ Arakan Rohingya Union ၏ ညြန္ၾကား ေရးမွဴး ခ်ဳပ္၊ Burmese Rohingya Association of North America အဖြဲ႔ အစည္းအား ဖြဲ႔စည္း တည္ေထာင္ သူလည္း ျဖစ္ပါသည္။ Dr. Uddin အား dg.aru@ar-union.org မွတဆင့္ ဆက္သြယ္ႏိုင္ ပါသည္။

Comment ေရးရန္

Rohingya Exodus